Was er intelligenter leven voor ons?

Gister zat ik wat te internetten en toen kwam ik op een site van een archeoloog die beweerde dat de beschaving voor ons veel intelligenter waren dan wij nu zijn.

Hier is een geluidsfragment van een interview met deze man:

http://www.youtube.com/watch?v=9g-T6Ud110c

Ik weet niet wat ik er van moet denken, het is aan de ene kant wel typisch iets voor de mens om te denken dat wij de slimste ooit zijn.
Wat denken jullie daar nou van? (het zou uiteraard wel handig zijn als je eerst luistert naar wat hij te zeggen heeft)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik dacht even dat je bedoelde dat er wezens waren die slimmer zijn dan de mens, dat leek me nog eens een interessante discussie. Maar na het lezen van de site van die pipo concludeer ik dat hij slechts beweert dat eerdere menselijke beschavingen slimmer zijn dan wij.
Hij haalt daar meteen zoveel conspiracy theories bij dat ik hem op slag al niet meer geloof. Volgens mij is die meneer vroeger ooit eens heel hard op zn achterhoofd gevallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Wat versta je onder intelligenter leven. Het moge hopelijk duidelijk zijn dat ze niet beschikten over de huidige wonderen van onze technologie. Zoals computers, internet, quantum mechanika en ga zo maar even door. Maar het feit blijft dat oude beschavingen een stuk beter waren dan we dachten dat ze zijn. Het blijft natuurlijk een wonder hoe ze de wonderen van de wereld hebben gemaakt. Hoe ze zoals in het filmpje ook al vertelde stenen van vele tonnen omhoog hebben gekregen. We zijn vaak denigrerend over oude samenlevingen. Ze zijn inferieur aan de huidige denken we vaak. Maar zoals het filmpje al laat zien onze voorvaderen waren al in staat tot grote dingen.
Nu wil ik wel even in gaan op een ding in het filmpje waar meneer grey naar mijn idee de mist in gaat. Hij zegt dat de grote stenen werden opgetild doormiddel van geluidsgolven. Dit lijkt me niet kloppen we zijn tegenwoordig in staat geluidsgolven te creëren met behulp van electriciteit (ook al hadden ze toen electriciteit ze konden lang niet zoveel stroom opleveren als ons) die golven kan versterken dat het de grond doet trillen. Met die golven kan je niets van een beetje gewicht optillen laat staan een blok van vele tonnen. Ik denk dat als je een geluidsgolf hebt die daar sterk genoeg voor is de hele beschaving al onder is gegaan door aardbevingen. Dit lijkt me onzin. Hij gaat in zijn beweringen dus te ver maar hij maakt een goed punt dat oude beschavingen tot veel meer in staat waren dan we nu denken. En dat we daarom niet denigrerend moeten doen.
Intiligenter vind ik moeilijk om te zeggen maar ze waren zeker intellectueel capabel met ons.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb even op de site van deze heer Gray gekeken, lijkt me eerder een oplichter dan een wetenschapper.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wow - die website is het beste dat het internet in 1998 te bieden had!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
inderdaad, wat een kermis! hilarisch! :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja dat had ik ook, als je zijn verhalen hoort denk je van sommige dingen..zou kunnen.
maar als je dan zijn website bekijkt die er nogal typisch amerikaans uit ziet, vol met zogenaamde speciale aanbiedingen om zijn boek te kopen. vind ik hem al een stuk minder geloofwaardig.
Ik ga er vanuit dat de mens sinds je daadwerkelijk van 'mens' kunt spreken (homo sapiens sapiens) niet significant veel intelligenter, vindingrijker, slimmer of beter is geworden, maar ook niet het tegendeel. Kleine verschillen zullen er vermoedelijk best kunnen zijn, (die zijn er nu ook nog in mensen onderling), maar zijn op geen enkele manier meer meetbaar, en de enkele sporen die zijn achtergelaten van oude beschavingen en culturen, geven geen enkele aanleiding te denken dat mensen vroeger intelligenter of minder intelligent waren.

Wat de mens als soort wel kenmerkt, is het vermogen informatie door te geven over generaties, en zo kennis te vermeerderen doordat ze op oudere, eerder voorgedane kennis kunnen voortborduren, en dat tot op een heel hoog niveau. zoals Newton (meen ik) zo treffend kon verwoorden : ik kan alleen zo ver kijken omdat ik sta op de schouders van reuzen. Het kunnen opschrijven van kennis teneinde die zonder tussenkomst van personen door te kunnen geven, maar ook het steeds minder arbeidsintensief worden van het voldoen aan de eerste levensbehoeften (waardoor je meer tijd in het intensiveren van kennis kunt steken), en ook het 'leren leren' , maken dat er ongetwijfeld nu meer mensen rondlopen met veel meer kennis dat 'vroeger' , maar er zijn ook ongetwijfeld kennisgebieden waar we ons zo weinig meer mee bezig houden dat we de technologie helemaal zijn vergeten en wellicht opnieuw vanaf de grond zouden moeten uitvinden.

Ze zeggen wel eens dat een gemiddeld mens vandaag de dag per DAG meer informatie moet verwerken dan iemand in de 16e eeuw in zijn hele leven. Zal ongetwijfeld waar zijn. Maar die persoon in de 16e eeuw bezat absoluut ook kennis die wij nu absoluut niet meer hebben, althans niet als losstaande personen. Met verschil in intelligentie heeft dat niets te maken.

In de IT, heb ik ooit gelezen, zou het straks best eens een probleem kunnen worden dat mensen ZO weinig meer van de basis van computers weten en zo gewend zijn aan de technologie, dat we straks geweldige computers zouden kunnen hebben die niemand meer kan repareren, omdat één mensenleven niet meer voldoende is om alle daarvoor benodigde kennis op te doen. Een theoretisch model natuurlijk, maar er zit ergens natuurlijk wel iets in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat er mensen tot andere dingen instaat waren voor velen wel vast . dat ze bijgeloviger waren ook . maar het zou mij niet verwonderen dat er meer werelden in de oudheid een bezoekje aan moeder aarde brachten dan nu nog gebeurd in de vorm van de voor straks voorgoed weg vliegende schotels . (ufo)