Is het voor duiven normaal om nu een nestje met eieren te hebben?

Al 5x dit jaar dat ze een nest hebben.. En geen duifjes.

Vogels maken toch altijd nesten in de lente, geldt dit ook voor duiven?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
6.5K

Antwoorden (5)

Als het Turkse tortels zijn, dan is dat normaal. Die zijn het hele jaar door bezig met gammele nestjes en leggen ook eieren. In veel gevallen gaat het dan ook niet goed.
bamibal
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik weet inderdaad dat er soorten duiven zijn die verschillende keren per jaar een nest maken waar ook nog jongen uitkomen. Ze beginnen dan heel vroeg in het jaar en gaan erg lang door. Soms op de idiootste plaatsen.
Ik heb het bij stadsduiven gezien. Bij kennissen die op een flat wonen zie je in een tochtvrije hoek van de gevel het hele jaar door duiven nestelen en broeden. In de stad kunnen ze aan voldoende voedsel komen. Daardoor zijn de omstandigheden best goed.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op het moment hebben we nog meerder stopduifjes (jonkies) in de opvang zitten.
Dit betreft alle soorten duiven: stadsduiven, tortels en zelfs houtduiven.
Eigenlijk gaan ze bijna het hele jaar door, met een rustige periode rond januari/februari.
We zijn beslist niet verbaasd in december nog jonkies binnen te krijgen.
Hetzelfde geldt trouwens in iets mindere mate voor jonge eendjes, ook daarvan bieden we momenteel een stel onderdak.
Rieneke1
10 jaar geleden
Voor postduiven geldt in ieder geval dat het niet uitmaakt wanneer zij gaan broeden, als ze in de "rui" vallen omstreeks september wordt de geslachtsdrift ook geremd, maar in principe als de omstandigheden gunstig zijn blijven ze nesten bouwen.

De jongen die nu geboren worden hebben overigens meer overlevingskans dan jongen die in september op de wereld komen, dit heeft te maken met hun verenkleed, die van september beginnen al heel snel te ruien en die van december niet die beginnen pas volgend jaar april hun slagpennen te verliezen.

Postduivenliefhebbers stoppen met "fokken"rond september, dit zijn de zogenaamde "late Jongen"die kun je niet inzetten op de wedstrijden die in het voorjaar plaatsvinden, omdat zij dan teveel slagpennen kwijt zijn
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als het Chinese- of bosduiven zijn is het niet normaal in deze tijd omdat het weer ook niet normaal is. Tortelduiven vindt men nu niet meer omdat die wegtrekken. Vroeger hadden we in november vaak al flinke vriesdagen, de laatste jaren blijft het zeer lang zacht wat er voor zorgt dat ze blijven nestelen. Ook sneeuw dat belet om voedsel te zoeken valt er bijna niet meer in deze periode.
We hebben dan nog eens de landbouwers die destijds van bieten- naar maisteelt zijn overgestapt waardoor na het maaien nog heel wat mais (heel en gebroken) op de akkers blijft liggen waardoor ze nog overvloed aan eten hebben. Door het lang aanhoudend zacht weer groeien er nog onkruidzaden wat ook weer voedsel is. De som van dit alles is de reden dat er nu nog nesten zijn met jonge duiven.

Toegevoegd na 4 minuten:
Met tortelduiven die wegtrekken bedoel ik de wilde (donkere vogels) tortels en niet die lichte met een oogstreep.