Is de wet van Shannon achterhaald?

Ooit heb ik geleerd dat er een verband is tussen de bandbreedte van een kabel en het maximum aantal bits per seconde dat je over die kabel kunt transporteren. De wet van Shannon. Een soort onwrikbare natuurwet, dacht ik. Wat voor techniekjes je maar kunt bedenken: Shannon zul je nooit kunnen verslaan. Toch worden tegenwoordig enorme hoeveelheden data verstuurd over simpele koperdraadjes. Hoe zit dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Het heeft in principe niets met de dikte van de kabel te maken. Shannon gaat over bandbreedte in het frequentiebereik. De winst werd vooral gemaakt door het comprimeren van de verstuurde data. Net zoals in de muziek. Vroeger kreeg je maar een 15-tal audio-tracks op één cd. Als je nu een oude cd in mp3 zou branden, zou je er zo'n 200 op krijgen. En mp3 is inmiddels ook al voorbijgestreefd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De signal-to-noise ratio wordt steeds beter.