Hoe lang duurt het daadwerkelijk voordat een granaat tot ontploffing komt?

Hallo,

In videogames duurt het meestal zo ongeveer
5 seconden voordat een granaat ontploft.

Maar hoelang duurt het nou echt? Dus vanaf het moment
dat je de pin van het granaat eraf haalt?

Hoe ver moet je het granaat minimaal gooien
wil je zelf niet gewond raken?

En wat ik ook altijd in films zien is dat acteurs proberen het granaat weg te schoppen. Maar kun je dit echt doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
11.4K

Het beste antwoord

De vertraging van een handgranaat wordt gerealiseerd door een chemisch proces en is redelijk onvoorspelbaar. De vertraging varieert tussen de twee en zes seconden.
Men stapt om die reden meer en meer over op granaten die door de schok van het neerkomen ontploffen. Een ander voordeel daarvan is dat de vijand die niet terug kan gooien....
Plaatje bij antwoord
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar is het in theorie mogelijk om die granaat terug te schoppen? Veroorzaak je door die schop juist niet
dat het granaat ontploft?
escape
12 jaar geleden
Nee, daarmee wordt het chemische proces niet versneld.
Maar de kans dat je het niet overleeft is groot, want de vertragingstijd is onvoorspelbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan hem best wegschoppen als je vroeg genoeg bent, en ook ver genoeg anders ga je alsnog dood.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is ver genoeg? Want tot ongeveer hoe ver kun je een granaat weg schoppen? (Het lijkt me leuk als ze dit een keer bij Myth busters
onderzoeken of dit mogelijk is).

Andere antwoorden (1)

Het duurt meestal 7 seconden tot een handgranaat ontploft. Maar het is niet genoeg om de veiligheidspin er af te halen, je moet ook een hevel loslaten.