welk insect is dit?

Picture for question
13 jaar geleden
in: Biologie
13.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4 poten ? insect?
niko
13 jaar geleden
het lijkt of er nog twee achterpoten naast het lijf gevouwen zijn . 6 poten dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klopt.

Het beste antwoord

Dat is een nachtvlinder met opgerolde vleugels, de vedermot (Emmelina monodactyla).

Ze zijn actief als de avond begint. Het is een algemene nachtvlinder, die je overal kunt aantreffen. In rusttoestand houden ze de vleugels opgerold en vormt het lichaam met de vleugels een soort letter T.

Toegevoegd na 31 minuten:
Er zijn volgens Wikipedia 37 soorten vedermotten in Nederland. Je hebt ook een kleine witte, die is het makkelijkst te herkennen. Veel vedermotten leggen ook de achterpootjes strak tegen het lichaam (zoals in jouw foto).

De vedermot op jouw foto is denk ik de soort Emmelina monodactyla.

Toegevoegd na 35 minuten:
(deze zou dan een spanwijdte tussen de 18 en 27 mm moeten hebben en komt ook het meeste voor).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niko
13 jaar geleden
dankjewel.

Andere antwoorden (3)

Mijn eerste gedachte is: Wandelende tak.
Hij heeft er veel van weg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik dacht er een waterloper in te herkennen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus een wandelende loper of andersom. ;))'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mag ik opteren voor een loopse watertak?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haaaahaaaa!
hij/zij heeft best wat weg van een langpootmug

http://www.bioplek.org/organismen/dieren/ongewervelden/insecten/vliegen_muggen/muggen.html

Toegevoegd na 2 minuten:
daar zijn wel 1000 soorten van, volgens wiki:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tipula