Waarom heeft de ene mens meer slaap nodig dan de andere mens?En waarom slapen sommige dieren lang en anderen weer heel kort ???

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
2.5K

Het beste antwoord

Slapen is een manier om de hersenen te herstellen.
De hoeveelheid slaap die je nodig hebt hangt niet alleen van je persoonlijke behoefte af maar wordt ook beïnvloed door je leeftijd. Baby’s slapen ongeveer 16 tot 18 uur. Dat neemt dan geleidelijk af tot je in de twintig bent. Tijdens de puberteit is er overigens een tijdelijke toename van de slaapbehoefte. Deze wordt door pubers meestal genegeerd. Op oudere leeftijd neemt de duur van de nachtslaap vaak af maar als je de dutjes overdag meerekent is er nauwelijks verschil in de totale hoeveelheid slaap, opgeteld over de 24 uur. Er zijn nog meer verschillen. Hoe diep je slaapt is ook afhankelijk van leeftijd. Kinderen slapen dieper dan volwassenen. Vooral in het begin van de nacht. Ouderen slapen minder diep. Vanaf ongeveer je veertigste wordt de diepe slaapfase geleidelijk steeds korter. Bij ouderen is die er vaak nauwelijks meer. Bovendien liggen zij ’s nachts vaker en langer wakker en hebben ze minder remslaap. In de grafiek hieronder zie je het maximaal benodigd aantal uren slaap. Het is dus overbodig meer dan deze tijden te slapen en het zal geen verdere effecten hebben op lichaam en geest

Toegevoegd na 1 minuut:
Slaap heeft dus eigenlijk te maken met zowel leeftijd als de activiteiten die je doet. Doe je zwaar werk of leer je erg veel overdag zijn je hersenen sneller toe aan slaap.
Bij dieren is dit hetzelfde. Een actief dier heeft meer rust nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Elke persoon is een individu en uniek. Dus het slaappatroon is ook verschillend.
Net zoals de neus ook verschillend is, en de soort en sterkte van geur die zij ervaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
door genetische factoren en training mensen die altijd heel lang slapen kunnen die tijd inkorten door te trainen op minder slaap en mensen die altijd kort slapen kunnen na een lange vacantie het gevoel hebben dat ze langer moeten slapen als tevoren,de kwalliteit van de slaap is ook een factor die meespeelt evenals algemene gesteldheid , het matras waar je op ligt .etc.De energiehuishouding van je lichaam is een factor die het een en ander reguleert.
bij dieren is ook de genetische factor en de energiehuishouding het belangrijkste, dieren zoals de panda moeten veel langer eten zoeken en houden minder tijd over om te slapen.slangen en andere koudbloedige eten veel minder frequent en hebben zeeen van tijd om te slapen en doen dat dan ook. Over het algemeen is het zo hoe efficienter de voedselinname en vertering hoe meer tijd om te slapen.