Mag je een oude foto van een familielid zonder auteursrecht op Wikipedia plaatsen

In een schoenendoos vond ik een foto uit 1943 van een (ver) familielid. Niet bekend is wie de fotograaf is. Mag ik deze foto op Wikipedia plaatsen bij een artikel over deze persoon? Of mag dat niet vanwege auteursrechten?

Toegevoegd na 1 uur:
Ter aanvuling: persoon is voorjaar 1945 door Duitsers geexecuteerd. Leeft dus niet meer.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Als ik de foto zo snel bekijk, lijkt het op een militaire portretfoto. Als dit zo is, lagen de auteursrechten niet eens direct bij de fotograaf, maar zal de fotograaf in dienst zijn geweest van de Nazi-overheid. De auteursrechten zijn dan geërfd door de Duitse overheid na de capitulatie. Voor auteursrechten van instellingen en bedrijven geldt dat dit verloopt 70 jaar na creatie/publicatie. Als de foto stamt uit 1943, dan verloopt het auteursrecht op 1 januari 2014. Tot dat moment kan het dus niet op Wikimedia Commons (de afbeeldingendatabank van Wikipedia) worden geplaatst.

Wat je wel kunt doen is kijken of de afbeelding voorkomt in het Deutsche Bundesarchiv , want die hebben enige tijd terug 250.000 afbeeldingen vrijgegeven voor gebruik op Wikipedia/Wikimedia , en misschien zit ie daar ook tussen. Maar ik kan me voorstellen dat dit een beetje ingewikkeld wordt. Ik betwijfel dat het de moeite waard is, tenzij het echt om een foto gaat van een bekend persoon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Interessant gezichtspunt. Het gaat trouwens om iemand die zich had aangemeld bij het duitse politieopleidingsbataljon te Schalkhaar. Uit historisch onderzoek is gebleken dat hij daar als infiltrant van het verzet zat. Om die reden is hij ook voorjaar 1945 geexecuteerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooie toevoeging vanuit juridisch oogpunt. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prima antwoord!

Andere antwoorden (6)

Tuurlijk mag dat. En als dat niet zo is, hoor je 't vanzelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn persoonlijke theorie:

Leeft deze persoon nog? Dan heb je zijn toestemming nodig. Leeft hij niet meer maar zijn er nog wel directe familieleden, dan zou ik daar om toestemming vragen. Een (inmiddels onherkenbare) foto plaatsen is één ding, maar een artikel erbij maakt het in mijn ogen toch werkelijk anders. Misschien zijn er directe familieleden die dat niet willen, om persoonlijke redenen.

Komt er bij de onherkenbare foto een artikel wat niet direct naar deze persoon of familie te herleiden is, dan zou ik me niet druk maken en het gewoon plaatsen.

Maar zoek het toch even verder uit, om energie, moeite en teleurstelling te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor wat betreft portretrecht heb je gelijk. Dan gaat het erom wie erop staat. Voor auteursrecht is het belangrijker wie aan de andere kant van de camera stond. Als de foto is gemaakt in 1943, is het aannemelijk dat de fotograaf in ieder geval toen nog leefde, en dus zou de foto op z'n vroegst op 1 januari 2014 vrijkomen.
aangezien het een familielid betreft moet je eigenlijk in de familie eventueel toestemming vragen,niet omdat dit mischien wettelijk zou moeten maar vooral om binnen de familie geen onenigheid te krijgen.
als het wikipediaartikel een lofzang is op de persoon op de foto zal de familie er vermoedelijk geen bezwaar tegen hebben,maar als het een zwart schaap zou betreffen kan ik mij voorstellen dat deze of gene het liever niet terugleest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je bij een wikipedia artikel een foto opneemt moeten die naar "Wikipedia Commons" worden gepubliceerd. Dat is de centrale plaats voor afbeeldingen en foto's. Op Commons mogen alleen bestanden worden geplaatst waarop geen (traditionele) auteursrechten rusten.

Bij het uploaden moet je een aantal gegevens invoeren, waaronder het licentietype. Omdat dit nogal uitgebreid is omschreven verwijs ik graag naar:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Beleid_voor_gebruik_van_media

In het algemeen geldt (in Nederland, België en veel andere EU-landen): een werk valt in het publieke domein 70 jaar na de dood van de auteur(s). Een foto van een fotograaf die in 1920 overleed is dus bijvoorbeeld publiek domein sinds 1990. Als de maker onbekend is valt het werk in het publieke domein 70 jaar na publicatie.

In jouw situatie mag je aannemen dat de foto al in het publieke domein zit en aangezien je zelf eigenaar bent van de foto kan je jezelf vooralsnog als eigenaar plaatsen. Zeker in die tijd zullen er niet zo snel kopiën zijn gemaakt van foto's, dus je mag er ook vanuit gaan dat dit het enige exemplaar is.

Toegevoegd na 9 minuten:
Ik zou denk ik adviseren om als licentietype de volgende te kiezen: CC-BY CreativeCommons-Attribution

Bij de naam zet je je eigen naam en bij de auteur de bron, bijvoorbeeld "foto in eigen beheer".

NB. Het lijkt allemaal heel omslachtig, maar op Wikipedia wordt heel nauwlettend gelet op dit soort zaken. Zou je niets opgeven, of de verkeerde categorie, dan is de afbeelding binnen twee weken verwijderd.

Toegevoegd na 18 uur:
NB. Een foto met personen valt ook onder het portretrecht natuurlijk, maar dit geldt tot 10 jaar na het overlijden van de persoon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Publiek domein komt in 2013/2014 pas om de hoek kijken (datum van publicatie+70jaar)...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, maar ik heb toch in mijn antwoord ook al aangegeven dat dit na 70 jaar geldt? Overigens lijkt me dat de vraagsteller hierover een discussie moet voeren binnen de wikipedia gemeenschap. Hij kan tenslotte aannemelijk maken de eigenaar te zijn en om die redenen de foto in Wikipedia Commons te zetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De eigenaar van de foto zijn houdt niet in dat je ook de auteursrechten beheert. Hij kan het proberen te uploaden, sure, maar het zou er in ieder geval niet doorheen mogen komen denk ik ;-) Dit is helaas een gat in de wetgeving, die niet regelt wat er moet gebeuren als een afbeelding nooit commercieel gebruikt gaat worden door de auteursrechthebbende (volgens mij de Duitse overheid hier)...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kortom, officieel mag dit voor wat betreft "Comons" dus pas over een paar jaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, tenzij de Duitse overheid toestemming geeft het eerder onder een vrije licentie te plaatsen. (wat ze via het Budesarchiv al eens gedaan hebben voor 250.000 afbeeldingen)
Als de persoon niet meer leeft, en de foto is jou eigendom, dan ligt het auteursrecht in principe bij jou en dus ook de keuze wel of niet te publiceren. Eventueel zou je bij nabestaanden in eerdere lijn navraag kunnen doen, maar aangezien de foto geen enkele compromitterende inhoud heeft (als het deze of een dergelijke foto is) en zeker als die historische waarde heeft, mag jij er gerust over beschikken en besluiten hem te publiceren. Zeker met het doel dat jij ermee beoogt ; puclivatie van een artikel over deze persoon.

Anderen mogen dat vervolgens dan weer niet ; die moeten bij jou officieel toestemming vragen als ze hem willen overnemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ehm, nee. De eigenaar van de foto is niet de eigenaar van het auteursrecht. De erfgenamen van de fotograaf zouden de eigenaars van het auteursrecht zijn in dit geval, tot 70 jaar na de dood van de fotograaf. Wie de afdruk van de foto bezit is verder niet relevant. Zo mag jij ook niet beslissen over het publiceren van een extra uitgave van een boek dat jij toevallig in je boekenkast hebt staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vandaar dat ik eerst de nabestaanden in eerdere lijn noem, als die er nog zijn.
Even een stukje 'auteurswet 1912'. En deze is waterdicht...

Wanneer de maker van een beeld is overleden dan vervalt het auteursrecht 70 jaar na het overleiden van de maker. Tellend vanaf de eerste januari in het jaar volgend op het jaar van overlijden... (zo uit mijn hoofd artikel 10)

Toegevoegd na 1 minuut:
'overleiden moet natuurlijk overlijden zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mee eens, daar ging de discussie hierboven ook al over omdat de foto voor wikipedia naar "Wikipedia COmmons" moet worden geupload. Die houdt zich hier aan (als het goed is).