Is denken iets wat door de samenleving is aangeleerd of kan je het uit jezelf? Zou je meer hersencapaciteit gebruiken zonder 'regels' of logica?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (5)

Denken gaat uit zichzelf. Als pasgeboren wekrne onze hersenen al volop. Hetzelfde als ademhalen en het kloppen van je hart.

En nee, je gebruikt je hersenen meer met regels, logica en orde. Neem nou de oertijd, toen we nog geen van die 3 dingen hadden: Neanderthalers dachten alleen maar aan eten, voortplanten en slapen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe meer uitdagingen je hersenen vinden
hoe meer ze aan het werk gezet worden.

Denken kan je wel uit jezelf, net zo goed als dat je wel leert lopen uit jezelf.
Maar als je niet geprikkeld wordt om te lopen - bijvoorbeeld om eten te zoeken - dan loop je niet veel.
Tenzij je bedacht hebt dat lopen op zichzelf ook leuk en goed is.

Als je niet geprikkeld wordt om te denken - bijvoorbeeld hoe je aan eten moet komen - dan denk je niet veel.
Als je in een omgeving zit waar weinig prikkels zijn,
waarom zou je dan denken? En waaraan?

Het zijn juist die prikkels, de logica die al ontdekt is, de regels waarover na te denken valt,
die het maken dat jij bedacht hebt, dat denken op zichzelf ook al leuk en goed is.

Naarmate er meer is om OVER te denken, om te overdenken, zul je meer gaan denken, zul je meer uitgedaagd worden, zal je hersencapaciteit meer gebruikt gaan worden.

Zonder uitdagingen geen vooruitgang.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als onze ouders ons niet zouden leren hoe te spreken, zouden wij alles, net als andere dieren, vanuit instinct doen. Het denken zoals je in het dagelijkse leven doet, is wel degelijk aangeleerd. Die vorm van denken kan je niet van jezelf al.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan het vanuit jezelf, maar de samenleving dwingt je regels en logica op door je naar de basisschool te sturen.
Daar wordt al het mogelijke gedaan om je natuurlijke leervermogen en inzicht om zeep te helpen en volgens een logisch systeem te leren denken.
Ik denk dat je zonder regels en logica meer hersencapaciteit gebruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Denken doe je uit jezelf, maar de omgeving is heel belangrijk.
Als alles wat je nodig hebt voor je wordt klaargezet en er zijn weinig mogelijkheden om te doen dan stimuleert dat niet tot denken. Een dier in de dierentuin hoeft zeker als het alleen in een hok zit nergens over na te denken; het eten wordt klaargezet en er is weinig dat het kan ondernemen.
In de normale wereld zijn er veel zaken om over na te denken; hoe kom je aan eten, drinken, seks en een slaapplek en al het andere wat begeerlijk is.
Logica en kennis elimineren het aantal gedachten die je over een onderwerp kunt hebben.
Als je geen ontwikkeling hebt zou je kunnen denken dat je zwerende vinger door een boze kracht is veroorzaakt en dan moet je weer veel denken over wat die boze kracht is en hoe je kunt voorkomen dat die boze kracht jou weer zoiets flikt; dat geeft veel onnodig denkwerk.
Door de kennis en de logica kun je gewoon met je zwerende vinger naar de dokter en kun je die hele ingewikkelde geestenwereld vergeten. Natuurlijk ga je als je de oplossing voor je vinger hebt gevonden weer aan iets anders denken, b.v. hoe kom ik aan een Ferrari. Dus je denkt niet minder maar effectiever; je rendement is hoger dankzij kennis en logica.