Het verschil van geluidsniveau op TV bijv. tussen een praatprogramma en muziek \ reclame \ aankondiging tunes is meestal altijd erg groot.

Dus ik moet nu altijd tussentijds het volume veranderen. Bestaan er mogelijkheden om irritante schreeuwende tussentijdse reclames etc. op TV automatisch te dempen? (Misschien een systeem om een geluidsniveau konstant aan te passen aan één bepaald decibel.)

13 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is inderdaad heel irritant, maar wat wij doen is tijdens de reclame lekker geluid uit, en met elkaar praten, kan ook! :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik had een tijd geleden ongeveer de zelfde discussie met een collega van mijn. ik zei dat het geluidsniveau verschilde en zei beweerde dat dat alleen maar zo lijkt omdat er bijvoorbeeld in reclames hardere tonen zijn. heb toen maar gelijk de proef op de som genomen en een decibel meter app gedownload en een paar metingen gedaan. en is wel degelijk volume verschil. bij discovery is het het ergst met een verschil van soms wel 15 decibel toename bij reclame blokken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij Publieke Omroep is dit inderdaad onderkend en is het geluidsniveau en intensiteit tusse reclames en reguliere programma's aangepast. Commerciële zenders zijn afhankelijk van advertenties en hebben derhalve meer oor naar de wensen van de adverteerder dan de consument. Oplossing is derhalve, prgramma opnemen. Uitgesteld kijken en commercials doorspoelen.
zondag
13 jaar geleden
Ja erg irritant. Mijn methode is om onmiddellijk het geluid van de reclame uit te doen en op teletekst van alles te gaan lezen in afwachting van (de rest van) mijn programma.

Het beste antwoord

Ja, dat lawaai van die commercials is heel irritant!
Je vraagt of er een manier is om het geluid automatisch te dempen. Dan heb ik goed én slecht nieuws voor je. Laat ik positief beginnen: het is inderdaad mogelijk.
Het slechte nieuws: hoewel het geen dure applicatie is, zul je er wel een nieuwe tv voor moeten kopen...

Sommige merken (en dat worden er gelukkig steeds meer) beschikken over een zogenaamd Dolby Volume Systeem, dat ervoor zorgt dat het geluidsniveau constant blijft, zodat harde geluiden, bij voorbeeld van reclames, worden gedempt.

In Amerika is -of wordt binnenkort- een wet (de Commercial Advertisement Loudness Mitigation) ingevoerd die reclames met een substantieel harder gemiddeld volume dan het programma waarin ze verschijnen, verbiedt. Omdat die luide commercials ook in Nederland een bron van ergernis zijn, zal zo'n verbod op termijn ook in ons land wel worden ingevoerd, denk ik. Nog even geduld dus en dan is het probleem waarschijnlijk verleden tijd.