wat is een magnetische veld van de aarde? en wat doet een magnetische veld?

graag in ''kindertaal'' ik ben ook pas 14.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is geen kindersite. Maar dan nog ; op je véértiende spreek je toch wel meer dan Jip en Janneketaal ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat ik met ''kindertaal'' bedoel is dat het niet met moeilijke wetenschappelijke woorden wordt uitgelegt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar op je veertiende is dat toch niet zo ingewikkeld meer ? Hoe moet je anders nieuwe moeilijke woorden leren ? Gewoon uit de context halen en eventueel een woordenboeje erbij. Anders moet je op je veertigste nog steeds dingen in ' kindertaal' uitgelegd worden. Lijkt me niet handig.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oke.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zie ook http://www.goeievraag.nl/vraag/veroorzaakt-magnetisch-veld-aarde.38104
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dankjewel

Het beste antwoord

Als je een eind dun elektriciteitsdraad om een spijker wikkelt en de uiteinden op een batterij aansluit, wordt die spijker een elektromagneet.
Diep in de aarde zit vloeibaar ijzer. Dat draait rond, net als geroerde koffie. Door dat draaien is de aarde een reuzenmagneet geworden. Het veld is niet zo sterk, maar wel genoeg om een kompas te laten draaien. Trekvogels hebben ijzerdeeltjes in hun kop als een soort ingebouwd kompas. Het magnetisch veld van de aarde zorgt er ook voor dat geladen deeltjes afkomstig van de zon worden afgebogen naar de polen. Dat geeft noorderlicht.
Het magnetisch veld van de aarde is een soort schild tegen schadelijke kosmische straling.
Het magnetisch veld van de aarde werkt alleen op ijzer, nikkel en elektrische stroom. Het heeft niets te maken met de zwaartekracht van de aarde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In het binnenste van de aarde, zit heel wat ijzer. Dit ijzer is "magnetisch geladen", magnetisch gericht, waardoor de aarde zelf eigenlijk een heel grote magneet is.

Een magneet heeft een zogenaamd "veld", waar je de magneet nog kunt "zien". Vergelijk het met een zaklamp, hoe verder je weg gaat, hoe minder je nog van het licht merkt, zo is het bij een magneet ook. Maar de magneet van de aarde is zo groot, die zie je op aarde overal wel. Dat is het magnetisch veld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weer wat geleerd... Dus magnetisme komt door ijzer in de aarde?
En als al dat ijzer er niet zou zijn dan zweven we allemaal de ruimte in?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oke, en wat is de taak van het magnetische veld, wat doet het?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik bedoel een ballon kan je ook aan de deur laten plakken en er zit in beide geen spoortje ijzer in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed gezegd Pijnack...
Het aardmagnetisch veld (ook wel aardmagneetveld genoemd) is het magnetisch veld dat de Aarde omringt.

Het is vermoedelijk ontstaan door stroming van magnetische mineralen en elementen in het binnenste van de aarde.

Het magnetisch veld beschermt de planeet tegen de straling van de zonnewind. De zone van het aardmagnetisch veld in de ruimte, die vele duizenden kilometers ver in de ruimte reikt, wordt de magnetosfeer genoemd. Het aardmagnetisch veld wordt verder van de Aarde af steeds zwakker.

Er staat een illustratie bij op wiki, waarop je kunt zien, hoe groot en hoe ver het veld de ruimte in gaat.

Dus heel simpel gezegd, het magnetisch veld komt van binnen in de kern van de aarde, en straalt een magnetisch veld uit tot ver buiten onze planeet. De functie van het magnetisch veld is de bescherming van onze planeet.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Aardmagnetisch_veld