Hoe bepaal je wanneer het Pasen is?

Mijn vader zei dat ze op een speciale manier bepalen wanneer het Pasen is. Heeft het iets te maken met Witte Donderdag of Goede Vrijdag?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
op de kalender kijken.

Antwoorden (3)

Pasen word gevierd op de zondag na de eerste volle maand na het begin van de lente
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ah.. merci, precies dat bedoelde ik..
Het Paasfeest wordt in het christendom in principe gevierd op de eerste zondag na de eerste volle maan in de lente. Ter vereenvoudiging wordt hierbij echter uitgegaan van een berekende datum op basis van een vereenvoudigde voorstelling van de beweging van de hemellichamen, waarbij men gebruik maakt van de epacta. Paaszondag valt ongeveer in het midden van de jaarlijkse paascyclus en bepaalt ook wanneer de andere kerkelijke feestdagen binnen deze cyclus vallen. Zo valt Aswoensdag, waarmee de vasten begint, altijd 46 dagen vóór Pasen (er zijn veertig vastendagen, de zondagen in deze periode tellen niet mee), Hemelvaartsdag altijd 39 dagen later, Pinksteren altijd op de 7e zondag na Pasen, de 49ste dag na Pasen of 50ste dag van Pasen (in het Grieks Pentecoste, waarvan Pinksteren afgeleid is).
13 jaar geleden
Nog even een uitleg over de zogenaamde Goede week, de week voor pasen, die begint met witte donderdag en eindigt op stille- of paas zaterdag.

Witte donderdag is de donderdag voor pasen, de dag van het laatste avondmaal wat Jezus had met zijn discipelen.

Goede vrijdag is de dag van de kruisiging en het overlijden van Jezus.

Stille zaterdag, de dag dat Jezus begraven ligt.

Eerste paasdag de dag van de opstanding van Jezus.

Tweede paasdag heeft geen religieuze betekenis, maar is gewoon een extra vrije dag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze uitleg is helemaal correct van nelly3
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geef dan ook een plusje! ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+