Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom tikt een klok steeds eerst hard en dan weer zachter en daarna weer harder?

Waarom is dat geluid niet steeds even hard?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (5)

Ik dacht dat ik dat alleen had. Mijn klokken doen dat ook. Ik denk dat het te maken heeft met dat de wijzers op sommige momenten meer elektriciteit krijgen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en waarom krijgen de wijzers dan op sommige momenten meer elektriciteit?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En hoe zit dat dan met een opwindklok? Die tikt ook hard en dan zacht.
Ik heb geconstateerd dat wijzers die de klim omhoog moeten maken, meer energie nodig hebben en harder tikken. De weg omlaag is makkelijker en maken ze minder lawaai.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, dat klopt denk ik niet, want ik heb mijn klok plat liggen en hij tikt dan nog steeds niet even hard
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@khepput;
En wat als de klok plat ligt, zoals zeehond123 zegt?
Heeft het er niet met je gedachten te maken?

Als ik er niet aan denk hoor ik mijn klok niet maar als ik denk waarom hoor ik mijn klok niet ga ik er aan denken en gaat ie tikken....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat maakt toch niet uit of die hard of zacht tikt?!
net zoals je gezichtsbedrog hebt, is dit typisch gehoorbedrog!!

De klok heeft elke slag dezelfde geluid. Maar je gehoor luistert niet continu hetzelfde. Zodra je gehoor en je aandacht op de klok is gevestigd, zal dat geluid extra duidelijker binnenkomen en dus gehoord worden.
Daarna zal je hersenen bepalen dat het een nutteloos geluid is en de aandacht zal verslappen en dus ook de duidelijkheid waarmee het geluid binnenkomt.

Niet voor niets kunnen we geluiden filteren, zelfs in een druk cafe horen en verstaan we diegene waarmee we aan het praten zijn. Ondanks dat zijn geluid zachter is dan de omgevingsgeluid.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet alle mensen gaan even voorzichtig met een uurwerk om.
Een schok kan (b.v. bij een verhuizing) schade aan een uurwerk toebrengen. Zelfs de lichtste verbuiging van een asje of onnauwkeurige fabricage van een tandwiel kan er voor zorgen dat een uurwerk het ene moment zwaarder loopt dan het andere met bijbehorend geluidsniveau.
En zoals reeds opgemerkt kan een uurwerk er soms zwaar aan moeten trekken om de grote wijzer voorbij de negen te torsen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding