Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe echt zijn de reacties van een coma patient die af en toe wakker is en oogcontakt maakt?

Na een val van de trap heeft mijn schoonvader een hersentrauma opgelopen. Ze hebben hem in coma gebracht. Nu moet hij uit zichzelf wakker worden. Soms lijkt dat zo. Hij reageert op geluiden. Rechts reageert niets. Links ongecontroleerde bewegingen. Soms is er oogcontakt en denken wij dat hij ons herkent, Er is soms een lach ( we weten niet of het echt is ) het contakt is er maar een fractie van een seconde. Ook maakt hij bewegingen met zijn mond maar door het buisje in zijn keel kan hij niets zeggen. We willen graag weten of hij ons echt herkent of niet en of zijn lach bewust is.
danke jullie voor je reactie
een liefdevolle schoondochter

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sterkte!! (sorry, ik heb geen enkel verstand van coma. Maar hoop gewoon voor je dat het goed komt!)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sterkte! Ik hoop dat die er snel uit ontwaakt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier antwoord opgeven is denk ik onmogelijk, omdat niet bekend is wat voor hersentrauma er is en in welke mate.
Hier is een link wara je misschien wat aan hebt:
http://www.strijdnacoma.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=41&Itemid=32

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

Het is moeilijk hier een precies antwoord op te geven. Coma is een gevolg van functiestoornissen van de hersenen. Het herstel kan lange tijd duren.

Of je schoonvader je kan horen of zien, daarover verschillen de meningen. Het feit dat de patiënt de ogen open heeft en rondkijkt, wil niet zeggen dat hij iets ziet en herkent. Hetzelfde geldt voor horen. Maar het is niet altijd te merken of een patiënt geluiden hoort. Daarom moet u er eigenlijk van uitgaan dat hij u wel verstaat en begrijpt, ook al weet u dat niet zeker. U moet dus voorzichtig zijn met wat u zegt.

Er ontstaan vaak ongecontroleerde of krampachtige bewegingen, ook wel spastische bewegingen genoemd. Deze bewegingen zijn niet bewust, de patiënt kan ze dus niet sturen.

Je zal merken dat hij gaat wakker worden als hij bvb gaat reageren op licht, geluid en pijn. Hij doet dan de ogen open, gaat soms meer bewegen, probeert opdrachten uit te voeren, herkent bekenden en omgeving. Vaak kan hij niet meteen weer praten.

Ik doe hier nog enkele links bij met meer info:
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing