Mag iemand zich zomaar hypnotherapeut noemen?

Stel dat men lang opzoekingen doet uit interesse over hypnose en hypnotherapie
en men gaat dat toepassen is dat verantwoord? Welk risico lopen mensen als ze bij zo iemand terecht komen?

Toegevoegd na 1 uur:
Die dus totaal geen studies heeft gedaan of diploma heeft van psychologie en aanverwanten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

Met zo iemand zou ik nooit in zee gaan.

Hypnotherapie wordt nog steeds gezien als een alternatieve therapie en iedereen kan zich hypnotherapeut noemen, omdat de titel niet beschermd is. Om het kaf van het koren te scheiden zijn in de afgelopen decennia een aantal beroepsverenigingen voor hypnotherapeuten opgericht. Deze verenigingen kunnen een opleiding tot hypnotherapeut een erkenning verlenen wanneer ze aan een aantal strenge kwaliteitsnormen voldoen.

de NBVH
http://www.hypnotherapie.nl/over-de-nbvh.aspx

de NGVH: Nederlands Gilde van Hypnotherapeuten
http://www.ngvh.nl/

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik ben geen voorstander van het toepassen van alternatieve geneeswijzen door allerlei mensen die niet bewezen hebben werkelijk kundig te zijn.
Dit mensen kunnen heel veel schade aanrichten, zowel emotioneel als ook in de beperking van het genezingsproces.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier sluit ik mij helemaal bij aan +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben er het volledig mee eens +

Andere antwoorden (2)

Het zijn onbeschermde beroepen dus dat betekent dat iedereen dat mag doen. Maar het kan ook zijn dat deze mensen daarnaast ook nog "gewoon" psycholoog of psychiater zijn en dat is wel een beschermde beroepsgroep.
Mensen die hypnotherapie en hypnose toepassen zonder daarnaast psycholoog of psychiater te zijn hoeven aan geen enkele officiële criteria te voldoen, dat vind ik een risico.

Toegevoegd na 2 minuten:
De laatste zin is een beetje krom maar ik kan hem niet meer veranderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik snap hem wel en ik ben het ook met je eens. +
Dit is een terechte en ook goede vraag, zeker met dit soort onderwerpen, kijk ik noem me zelf medium, waarom?
Omdat bleek dat ik dat ineens kon, medium zijn kun je niet leren, geen cursus voor volgen, dat ben je of je bent het niet.
Wel zou je je dan kunnen aansluiten bij een erkende vereniging, dan geeft je daar bij aan, geen oplichter te zijn.
Hypotherapeut, zou je kunnen zijn, zonder enige studie vooraf, ook hier ben je het of je bent het niet, echter is het wel zeer wenselijk lijkt mij, dat je op zijn minst flink wat weet over psychologie, dan kun je beter de reacties van de mensen begrijpen en er na handelen
Ook hier zijn uitzonderingen op, sommige mensen hebben dat allemaal van nature, dit zijn wel uitzonderingen, maar ze zijn er.
Maar als je niets kan, dan kan je ook geen hypnotherapeut zijn, dus bak je er niets van, dus gaan je klanten vanzelf wel weer weg, dan vang je misschien wel eenmalig een bedrag door je mooie praatjes, maar zonder resultaat blijven de mensen toch wel weg.