Hoe gaat Richard Branson zijn bemande cabine op 10 km diepte in de oceaan krijgen?

Naar aanleiding van het bericht dat Branson (die ook commerciele ruitereizen aan decadente rijken aanbiedt) nu ook met bemande capsules naar de oceaanbodem wil op 11 km diepte (zie bijv. http://www.itv.com/news/bransons-sub41813/).

Ik dacht meteen dat de druk daar wel erg hoog zou moeten zijn. Nou ben ik als leek even wat gaan googlen en rekenen, en dan kom ik uit op het volgende:

1) http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20080204182133AAZsr1l zegt dat de druk per voet diepte onder water oploopt met .43 psi
2) 10 km = 32080 feet
3) 32808 * 0.43 psi = ca. 14000 psi!
4) http://wiki.answers.com/Q/What_is_the_maximum_hydraulic_pressure_developed_in_a_pump zegt dat de max druk opgewekt in een hydraulische pomp 6000 psi is.

Dat zou betekenen dat op 10 km diepte de druk al ruim 2x groter is dan de grootste druk die in een pomp is opgewekt.

Nou vraag ik me af:

A) hoe gaan ze testen of die cabine sterk genoeg is (geloof ik wel op zich, gewoon super mega ultra turbo hyper sterk staal of zo en ze hebben ook al onbemande scheepjes (ROV's) op die diepte gekregen).

B) maar mijns inziens veel interessanter: HOE GAAN ZE DIE CABINE FOR F**KS SAKE op de oceaanbodem krijgen! Er zit sowieso al lucht in, en Archimedes en opwaartse druk en zo... Hoe kom je met zo'n gevaarte uberhaupt zo diep?

C) Is de maximale druk die in een pomp op het land is opgewekt inderdaad 6000 psi en kunnen ze dus in feite alleen proefondervindelijk testen? Of kunnen ze aan land e.e.a. simuleren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

A) Er zijn meerdere methodes iets te testen dan door het te slopen. Er zijn enorme boekwerken geschreven over sterkteleer, waaruit voldoende informatie te halen is over te gebruiken materialen en constructies. Het is een kwestie van engineeren, en in de praktijk zal blijken of dat wat is berekend ook echt zal kloppen. In wezen is dat niets anders dan met drukhouders gebeurt. Die worden inderdaad met een pomp afgeperst, maar dat gebeurt meer om lekkages op te sporen en aan te tonen dat 't de ontwerpdruk ook daadwerkelijk aankan, en men gaat er in principe niet mee door tot het te testen object breekt.
Qua materiaal is er voor de Virgin Oceanic gekozen voor koolstofvezel en titanium.
B) Ook in een normale onderzeeer zit ademlucht. Dat heeft de bemanning nodig om te kunnen ademen. Dat geeft niet, want vloeibaar perslucht is zwaarder dan water, dus het helpt je alleen maar met afdalen.
C) Geen idee, maar zou er een pomp zijn die een hogere druk levert, dan betekent dat dat de pomp zelf tegen een nog weer hogere druk bestand moet zijn. Als je dat wilt testen heb je alsnog een nog weer sterkere pomp nodig, en uiteindelijk zou je daarmee tot in het oneindige door moeten gaan. Het is in dit geval veel zinniger terug te grijpen op bestaande gegevens uit bijvoorbeeld lucht- en ruimtevaarttechniek.

Als laatste.. ik wil meeeee! :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tsja, je antwoord op C had ik zelf ook moeten kunnen bedenken! :) Het klopt misschien niet helemaal: als je de druk in een pomp opvoert hoeft de pomp alleen maar tegen precies die druk bestand te zijn, niet tegen een hogere. Je antwoord op B is heel informatief. Dat wist ik niet. Maar ook dat is eigenlijk logisch natuurlijk: als je spul comprimeert in hetzelfde volume (een luchttank) wordt natuurlijk de totale massa in dat volume groter. Damn, had ik ook zelf moeten bedenken! :) Dank voor het uitgebreide antwoord. En: ik wil óók mee! :)

Andere antwoorden (1)

Dat is ooit al eens gedaan met de triest bijna 11 km
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Blijft mijn vraag staan: hoe doen ze die afdaling?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
... maar wel bedankt voor de link! Ik had geen idee, zeer interessant artikel! Thanks.
ronron1212
13 jaar geleden
Door genoeg waren in de daarbij horende tanks te laten lopen