Hoe kun je dit nader verklaren? zie uitleg

Twee plaatsen R en S liggen op dezelfde breedtecirkel. Je reist via die breedtecirkel van R naar S. Meestal volg je dan niet de kortste route. In welke situatie wel en in welke situatie niet?

Kan iemand dit nader verklaren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik neem aan dat je het over twee punten op een bol (b.v de aarde hebt)

De kortste verbinding tussen twee punten op een bol gaat over een "grootcirkel", dat is een de cirkel waarvan de straal gelijk is aan de straal van de bol. Niet alle "breedtecirkels" zijn grootcirkels; alleen de evenaar is zowel een grootcirkel als een breedtecirkel.

Dus alleen voor 2 punten op de evenaar loopt het kortste pad over een breedtecirkel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Helemaal goed, +1. Als voorbeeld: zoek een plek in Canada die op de poolcirkel ligt. Zoek vervolgens een plek die ook op de poolcirkel ligt, maar dan precies aan de andere kant van de noordpool - ergens in Rusland dus. Reis je via een breedtecirkel van de plek in Canada naar de plek in Rusland, dan reis je via de poolcirkel - de poolcirkel IS immers een breedtecirkel. Je bent er echter veel sneller wanneer je recht over de noordpool vliegt. Dus haaks op de breedtecirkel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt ik snap hem!