Waar komt het schuim vandaan dat soms in rivieren drijft?

Ik bedoel niet gewoon een beetje bubbeltjes, maar echt zo'n klont schuim die vaak in een wat rustiger stukje van een wilde stroom drijft. Het lijkt haast wel purschuim. Ik weet niet of dit vaker voorkomt, maar in duitsland waar ik vaak op vakantie ga zie ik het in verschillende rivieren

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.9K

Het beste antwoord

dat komt door dode algen.
algen kunnen zich onder de juiste omstandigheden enorm ontwikkelen.
ze worden door een soort gelatine bij elkaar gehouden.
als de algen sterven, dat klopt de wind de gelatine op tot schuim.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat is naar alle waarschijnlijkheid afkomstig van afvalwater dat vaak door fabrieken wordt geloosd op rivieren. Chemische resten in dat afvalwater zorgen voor het schuim.