Wie weet wat deze (geologische?) formatie is?

Deze structuur zou +/- 2km diameter hebben, de lokatie komt voor zo ver ik kon nagaan, niet in een "kraterlijst" voor.

Toegevoegd na 7 minuten:
52°10’41.12”N, 30°49’10.05”O

Toegevoegd na 5 dagen:
Zoek de stad Homyel in Witrusland, zoem uit tot ook de steden Rechytsa en Loyew op de kaart liggen. De formatie ligt in deze driehoek, iets dichter bij Loyew.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Het zou een pingo-ruïne kunnen zijn; een opdooiverschijnsel uit de laatste ijstijd. Kijk op http://www.geologievannederland.nl/landschap/landschapsvormen/pingoruine
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor de reactie, maar ik heb toch nog mijn twijfels. Een pingo kan inderdaad zo groot worden, indien hij in zachte bodem ontstaat. Ik dacht eerst ook aan een pingoruine. Deze die ik gezien heb in stenige bodem, hadden wel een ring van los steenmateriaal, maar waren nooit zo groot. Als het ijsschild zijdelings door stenen gehinderd wordt, gaat het makkelijker omhoog en daarna erover. Deze zou een vrijliggende steenrand hebben van meer dan 10m breed die enkele meters hoger ligt dan de omgeving. Hoe werd de pingoruine dan opgevuld? Verder komen pingoruines zelden geisoleerd voor. Buiten het kleine waterlichaam links erboven, kan ik niet zo veel terugvinden. Een oude groeve is ook onwaarschijnlijk; men laat normaal altijds 2 uitgangen vrij. Idem dito voor een vestingwal.

Andere antwoorden (1)

Een geologische formatie is in de lithostratigrafie een laag van gesteenten die een bepaalde eigenschap (meestal de lithologie) gemeen hebben en daarom als één geheel worden gezien.