Heeft water emotie ?

Ik zag plaatjes van bevroren water waar tegen geschreeuwd was en dat was heel agressief, met punten bevroren. Water dat liefdevol was toegesproken was met ronde vormen bevroren. Is dit ooit wetenschappelijk uitgezocht en verklaard ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Uitermate interessant onderwerp.

Er zijn veel proeven mee genomen en het lijkt dat emotie invloed heeft op de kristalvorming.
Emotie is waarschijnlijk toch een soort energie dat uitgezonden kan worden
En iedere energie kan invloed hebben op iedere willekeurige stof op aarde.
Het plaatsen van een mineraal in water zou ook iets met het water doen, er zou een soort blauwdruk in het water achterblijven van het mineraal
Het zeer omstreden instralen van water, heeft hier waarschijnlijk ook mee te maken.
In vrijwel alle water zitten mineralen opgelost, misschien zijn het juist deze mineralen die reargeren op de energie van emotie.
Ik las juist gisteren van een proef met 2 boomblaadjes,
Een werd er gelegd op een wit papier en de ander werd een tijdje liefdevol vastgehouden tussen de handen, daarna ook op een wit stuk papier geplaatst.
Na een week was het eerste blaadje verdort, terwijl de ander nog steed groen was!!
Dit past mooi bij deze vraag en opnieuw vraag je ,je af is emotie energie?
Zelfs het hebben van groene vingers, bij het kweken van planten, heeft hier waarschijnlijk mee te maken, het is namelijk op geen andere manier te verklaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Uitgezocht: ja.

Verklaard: nee.

Bij het uitzoeken bleek namelijk dat het schreeuwen of liefdevol toespreken van water geen effect heeft op de vorm waarin het bevriest. Als water in verschillende vormen bevriest, ligt dat aan andere oorzaken.

Zolang de maker van de oorspronkelijke foto's niet vertelt wat hij nu precies heeft gedaan, is het onmogelijk zijn proef opnieuw te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, water is alleen maar nat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee, water heeft geen emotie... emotie is iets van de mens(elijke mind)...

met foto's wil Emoto, http://www.skepsis.nl/emoto.html , waar jij op doelt, aantonen dat kwaliteiten van energie/trilling zichtbaar kunnen worden... hij wil liefdevolle energie en afbrekende energie/trillingen laten zien aan de hand van bevroren water...

maar zoals alle emoties zijn ook alle uitingen daarvan een product van de mens(elijke mind) en daar zullen natuurwetten zich weinig van aan trekken...

er bestaan in de natuur (en dus ook in de mens) wel aantrekkende en afstotende krachten... die noemt de mens(elijke mind) dan liefde en haat... maar met dat menselijke idee, daar heeft zo'n ijskristal natuurlijk niets mee te maken... die kristallen worden gevormd onder invloed van natuurwetten...

Toegevoegd na 11 uur:
en die natuurwetten trekken zich niets aan van wat de mens erover denkt, of van welk product van de menselijke geest dan ook...
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan niet uit je bericht opmaken of je nou suggereert dat alleen mensen emoties ervaren. Maar emoties zijn volgens mij niet exclusief voorbehouden aan de mens(elijke) mind. Bepaalde (zoog)dieren hebben evengoed emoties, als je het mij vraagt. Als een hond bijvoorbeeld gromt, dan is dat wat mij betreft een uiting van ergernis, irritatie, boosheid en wat dies meer zij. De wetenschap is er alleen nog niet niet eenduidig overuit. En lijkt zich er ook nog niet helemaal aan te durven wagen als ik deze bronnen mag geloven: http://en.wikipedia.org/wiki/Emotion_in_animals Maar ik durf te stellen dat de wetenschap in de komende jaren tot de conclusie zal komen dat bepaalde dieren inderdaad ook emoties ervaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee ik suggereer niets... ik zei dat emoties een product zijn van de menselijke geest... en dat de natuurwetten die water laat bevriezen zich niets aan trekken van welk product van de menselijke geest dan ook... en dat van die conclusie over emoties bij dieren... als de dieren vertellen in mensenwoorden wat ze voelen en beleven, dan wil ik daar best enige waarde aan hechten... niet eerder...
Mensen projecteren hun eigen emoties op van alles en nog wat. Dit heeft volgens mij met de spiegel neuronen te maken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Met andere woorden: Eigen emoties en culturele context laten het lijken dat voorwerpen e.d. emoties hebben. Het is in werkelijkheid anders. Het ligt aan de aard van de mens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bedoelt de fotootjes van dokter Emoto. Die man heeft inderdaad een beetje zitten gillen en verliefd gekeken naar ijskristallen en vervolgens geconcludeerd dat die ijskristallen emoties konden waarnemen omdat ze er allemaal anders uitzagen. Wat echter niet klopte in zijn onderzoek was dat als je tegen 10 ijskristallen agressief zou roepen, dan deze 10 kristallen er OOK allemaal anders uit zouden gaan zien. Je reinste onzin dus, dit onderzoek. Helaas werd deze pseudowetenschap serieus genomen door de makers van de succesvolle film 'What the bleep do we know' waarbij deze ijskristallen het bewijs vormden voor het idee dat in die film werd geopperd dat gevoelens 'materieel' zijn en andere materie kunnen beinvloeden. Dit heeft zo weer een heel eigen leven geleid en is gesmeed tot een soort nieuwe religie waarbij er een hoop onzin over kwantummechanica werd bijgesleurd om het punt te maken.

Natuurlijk zijn er ook nog serieuze wetenschappers geweest die die claims van die dokter onderuit hebben gehaald, maar zoals wel vaker het geval is, is dat pseudowetenschap veel meer aandacht krijgt dan echte wetenschap waardoor er nog steeds hele volkstammen zijn die in de onzin van Emoto, die vanwege stijgende inkomsten door is blijven gaan met fotootjes maken, blijven trappen. Hieronder een orima linkje als je er meer over wil weten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk niet dat je kunt spreken over 'emotie'.

Er van uit gaande dat alles uit trilling bestaat, is dus alles beïnvloedbaar door trilling. Dus ook water.
Wij mensen hebben te maken met 2 soorten trillingen: positie en negatief.
Kan je je voorstellen wat deze voor effect hebben op alles wat is... meenemend dat gedachten ook krachten (trillingen) zijn.

Wat is een mens toch een krachtig wezen. Nou maar hopen dat hij deze kracht positief gebruikt.

Toegevoegd na 34 minuten:
m/z positief. efje weggevallen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ben het met je eens +1
AWM
14 jaar geleden
Zweverig getril, nergens op gebaseerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er bestaat geen positieve of negatieve trilling... trilling is trilling... iets kan snel trillen of langzaam, hoog of laag, maar positief of negatief... dat is een oordeel van de menselijke geest...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien Deva, misschien niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deva heeft wel gelijk, trilling is trilling. Maar je kunt er vaak wel positief of negatief aan toekennen. Neem een heel simpel voorbeeld: een elektrische spanning die varieert tussen +11 en +13 volt. Of een elektrische spanning die varieert tussen -11 en -13 volt. Het ene kun je een positieve trilling noemen, het andere een negatieve. Je kunt ook zeggen dat het ene een gelijkspanning is van +12 volt, het andere van -12 V, en dat op beide dezelfde trilling met een amplitude van 1 volt is gesuperponeerd. En die positief en negatief, dat is ook maar een naampje. We hadden het net zo goed Noord en Zuid kunnen noemen, zoals we bij magneten hebben gekozen. Trillingen kunnen ook positief en negatief zijn door hun effecten. Bijvoorbeeld een geluidstrilling van 300 Hz, die ik als aangenaam kan ervaren, en een geluidstrilling van 12000 Hz, die ik als onaangenaam kan ervaren. Dan zijn de trillingen niet positief of negatief, maar de emoties die wij eraan koppelen wel. Voor het gemak hebben we het dan maar over positieve en negatieve trillingen. Laatste mogelijkheid is natuurlijk dat er nog onontdekte dingen bestaan. Maar die beschrijving zegt alles al: die zouden dan nog onontdekt zijn, dus op dit moment hebben we er nog geen weet van. Dan kunnen, nee, dan mogen we dus ook niet zeggen dat ze bestaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Deva, dank voor je mening. Het blijft altijd lastig om een persoonlijke zienswijze voor iedereen duidelijk te verwoorden. Dé één'" verstaat" het zus, de ander zo.
Misschien nog een voorbeeld van neg.trilling/energie: wanneer ik een negatieve gedachte over jou heb gaat gelijk een negatieve 'trilling' jouw kant op die je negatief kan beïnvloeden. Nog niet duidelijk? Jammer
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Berth, wanneer je een negatieve gedachte over Deva hebt, gaat "iets" haar kant op. Dat "iets" noem jij een trilling, maar dat hoeft geen trilling te zijn. Dat "iets" noem je negatief, maar je weet niet of dat "iets" zelf negatief is, of dat er alleen maar een waardevrij "iets" is dat een negatief effect op Deva zal hebben zodra het haar bereikt. Als je het zo verwoordt, is het opeens niet meer zweverig. Realistisch, zou ik dan zeggen. Als je het al zo verwoord, kun je het zelfs nog met de natuurwetenschappen in overeenstemming brengen, door te zeggen dat je een hypothese hebt, (nog?) geen feit. Jouw hypothese is dat er "iets" van jou naar Deva gaat. Dat is de manier waarop veel wetenschappelijke beschrijvingen beginnen: als hypothese. De volgende stap is het testen van de hypothese. Het hoe en het waarom zijn hier op hetzelfde gebaseerd: leg verbanden tussen jouw hypothese en andere dingen. Een hypothese is namelijk iets dat los staat (en dus "zweverig" is), door het leggen van verbanden breng je de dingen samen - tenslotte is de hele wereld, de hele natuur, één geheel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Rota, Ik zal je aanbevelingen in overweging nemen.
Met de inhoud van je laatste zin we het duidelijk eens.
Interessante vraag.

Dat water leeft en kracht heeft, zou je kunnen vertalen in menselijke emotie. Het aanschouwen van de Niagara Falls, een zacht kabbelend stromend beekje, eb en vloed van de zee, geven allemaal een emotie weer.

De vraag is, is het onze emotie of die van het water? Of is het een storm in een glas water? Is er meer mogelijk dan wij op dit moment weten? Ik weet het niet, maar wellicht krijgen we hier ooit een antwoord op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Marita, het antwoord is dichterbij dan je denkt.
Antw. niet van mij.
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
;) Ed...
AWM
14 jaar geleden
Ik weet het wel, ik ben het op alle punten die je noemt met je oneens. Water leeft niet, er leeft hoogstens wat *in* het water. Water heeft uit zichzelf geen kracht, iets anders moet het in beweging zetten. Water heeft geen enkele emotie, zelfs niet in de vorm van tranen.
Weg met de zweverigheid!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik zie het ook net andersom. Om Marita's tweede alinea te vertalen: "
Je zou menselijke emotie kunnen vertalen in de indruk dat water leeft en kracht heeft. Andersom kun je het gedrag van water vertalen in menselijke emoties. Het aanschouwen van de Niagara Falls, een zacht kabbelend stromend beekje, eb en vloed van de zee, ze wekken allemaal de associatie aan een bepaalde emotie in ons op.
" Maar als je verder leest, geeft Marita deze interpretatie ook al aan, in haar laatste alinea. Ik ken ook de emoties van het water. Ik ben een echt watermens. Het striemen van harde regen, de pijnlijke prikkel van hagel. De kilheid van het roeiwater in de winter; de raadselachtigheid van datzelfde roeiwater in de zomer, als het water zelf lijkt te leven, als het borrelt, af en toe mysterieus beweegt, en tegelijk draagkracht levert aan mij en mijn ranke bootje. De golfjes aan het oppervlak; de grotere golven die zich over het wateroppervlak voortbewegen, en de kleine minigolfjes die stilstaan, en die je met je bootje kunt "platvaren", zodat je een stuk vlak water achterlaat, waar de grotere golven ongestoord doorheen lopen, maar dat onbereikbaar lijkt voor de kleine golfjes er vlak naast. De woeste, onverschillige kracht van het water in de stroomversnellingen van de Zambezi, waar het water met mij speelde in plaats van andersom, waar het mij aan mijn been naar beneden trok, weg van de oppervlakte, zonder dat ik er ook maar iets over te zeggen had. Allemaal emoties, nauw verbonden aan het water. Ik realiseer me dat dit mijn emoties zijn, en dat ik het ben die die emoties verbindt aan het water. Toch blijft het mooi, prachtig zelfs. Ook dat hoort bij emoties.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Antwoordman
"Ik voel dat het water leeft, het spreekt tegen mij en laat mij haar tranen zien. Ik voel haar kracht, haar rust, het leven, elke beweging pik ik op en ik voel haar diepe emoties." Zo, DAT is zweverigheid!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Marita, dat is niet perse zweverigheid. Het is een emotionele metafoor. Zolang je realistisch blijft en het als metafoor ziet, als gedicht zo je wilt, ben je niet zweverig. Zodra je het voor de werkelijkheid houdt, ben je wel zweverig.