Hoe kan het dat er verschillen zijn in de kracht van de verschillende vingerspieren ?

Dat je bijvoorbeeld een knijper veel langer kan indrukken met je duim en wijsvinger, dan met je duim en pink.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (2)

Voor te beginnen al omdat niet alle vingerspieren even sterk zijn. Waarom zouden ze. Alle spieren in je lichaam zijn verschillend.
Ten tweede omdat ze soms onder andere hoeken moeten werken ten opzichte van je gewrichten.
Reddie
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankjewel
Spierkracht is simpelweg een afgeleide van de dwarsppervlakte van een spier. Hoe meer actine/myosine eiwitten hoe meer kracht ze kunnen leveren. De spier in de onderarm die de pink bedient is dunner.