Hoe kan het dat de lucht voor een onweersbui donkerblauw is en als de bui is losgebarsten weer lichtgrijs?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Donkerblauw omdat eerst de hoogste bewolking aandrijft, Dat is de zgn 'serus stratos'.
Dan komt het onweer, waarachter de laaghangende bewolking blijft hangen. Dat ziet er lichtgrijs uit.
Dat is de zgn 'stratos'.

Bovenstaande info heb ik van mijn echtgenoot die meteoroloog was bij het KNMI.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Waarschijnlijk doordat het water dan uit de lucht is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wolken , waterdamp, regen, sneeuw, zien er altijd donker uit als de zon er op schijnt, je kijkt dan tegen het begin van de bui aan waar veel achter zit (donker)
Als de bui voorbij is kijk je tegen de achterkant, die is meestal transparant en dan kijk je tegen het licht in.
Dus met de zon mee lijkt het donker.
Tegen de zon in lijkt het lichter.