Past de kast? draaihoek berekenen.

Beste Mensen, Ik heb gezocht maar geen idee hoe ik dit kan uitrekenen.

Wij willen een kast kopen van 236 cm hoog. Ons plafond is 238 cm hoog.

De deuren moet je er in hangen vanaf de bovenkant dus dit kan alleen als de kast niet staat. Nu is de vraag... Kan je de kast overeind zetten zonder dat deze het plafond raakt?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wiskunde
18.5K

Antwoorden (3)

Dat gaat erg lastig worden.
Je kan de kast niet "op z'n rug" leggen en om dan met de deuren erin overeind te zetten. Je hebt dan namelijk meer ruimte nodig:
bij het overeind zetten zal de kast op de achterkant van de bodem kantelen en dan komt hij boven met de voorkant tegen het plafond.
De kast is 236cm hoog en -stel- 50cm diep. Dan is de diagonaal (beneden achter naar boven voor wortel (2.36^2 + 0.5^2) = 2.41m Dat past dus niet.

Is er een mogelijkheid de kast staande in elkaar te zetten (zo heb ik het gedaan in een soortgelijke situatie)?
9 jaar geleden
Eens met de vorige berekening. Dat draaien gaat niet, al moet je ook even de andere maten van de kast doorgeven.
Denk ook eens aan andere opties als pootjes onder de kast loshalen of zagen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Of je zet hem buiten in elkaar en draait hem, met de onderkant buiten en de bovenkant binnen, door het deurkozijn heen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Rechtop zetten van zo'n kast lukt nooit met maar 2 centimeter ruimte tussen het plafond en de kast!