Heb ik deze som over omgekeerde evenredigheid goed?

Bij een prijs van €12,50 is de maandverkoop 6500 stuks.
A. Stel de formule op van Q bij een prijs van P euro.
B. Bereken de maandelijkse verkoop bij een prijs van €15,-

Antwoord:
Y=a/x word Q= a/p
6500•12,50=81250
A= 81250

B.
Q=81250/15=5416.67

Klopt mijn antwoord?

Weet jij het antwoord?

/2500

Je eerste antwoord klopt zeker niet: Er wordt gevraagd een formule op te stellen die een verband aangeeft tussen P en Q. Verder ga je ervan uit dat je bij het verhogen van de prijs een zelfde omzet zal blijven maken. Dit is waarschijnlijk niet juist. Aan de opgave te zien heb je waarschijnlijk gegevens over de elasticiteit over het hoofd gezien. Toegevoegd na 5 minuten: Als het om een omgekeerd evenredig verband gaat is je antwoord bij B wel goed.. Bij A zou er een formule uit moeten komen als P * Q = 81250 81250 / Q = P 81250 / P = Q Je kan het opschrijven hoe je zelf wilt ;)

Ik heb heb net gekeken naar het begrip omgekeerd evenredig als ik het dus goed begrijp is het als volgt. iets is omgekeerd evenredig als de toename van een product gelijk is aan de afname van een ander. een voorbeeld wanneer iemand 20 kilometer per uur rijd heeft hij er 2 uur voor nodig om 40 kilometer te rijden. wanneer we deze snelheid verhogen tot 40 kilometer per uur dan word de tijd welke nodig is 1 uur. dit is omgekeerd evenredig het aantal kilometer word hier verdubbeld ( neemt toe ) en de tijd word 1 uur dus de helft van het voorgaande. hierbij zijn de stijging van het ene product en de daling van het ander product omgekeerd evenredig aan elkaar. omdat deze gelijk toe of afnemen. totaal inkomen = prijs x aantal totaal inkomen = 12,50 x 6500 totaal inkomen = 81.250,- vervolgens willen we kijken hoeveel stuks we zouden hebben verkocht met een prijs van 15,- totaal inkomen = prijs x aantal 81.250,- = 15 x aantal nu zetten we de formule om, waarbij het tegenovergestelde van vermenigvuldigen delen is dus krijgen we: 81.250,- ---------- = aantal 15,- aantal = 5416,67 nu moeten we kunne zien of beide eenheden gelijk zijn opgelopen en afgenomen dit doe ik op een wat andere manier dan ik het net brekend heb ik kijk naar de toename van 12,5 naar 15 15 is hier 120 procent van 12,50. dit betekend dat deze is toegenomen met 120 procent. ( 100/12,5 x 15 = 120 ) om de afname te controleren van het aantal doe ik gewoon 6500 delen door 1,2 = 5416,67. conclusie uw antwoord klopt. hoop dat me antwoord geholpen heeft. in ieder geval bedankt voor de vraag weer wat geleerd. Toegevoegd na 2 minuten: wilde nog toevoegen dat ik eigenlijk enkel naar vraag B heb gekeken haha was te diep in het zoeken naar een antwoord op de som. inplaats van het zoeken naar de formule

Oja dat is iets waar mensen antwoord op gaan geven? NEE

A)het is omgekeerd evenredig de formule heeft dus een vorm van Q=a/P+b omdat hier geen b of iets waaruit je b kan afleiden wordt gegeven gaan we er maar even vanuit dat de formule de vorm heeft van Q=a/p substitatuie van Q=6500 en P=12,5 in Q=a/P geeft 6500=a/12,5 a=81250 dus Q=81250/P B) P=15 geeft Q=81250/15=5417 stuks maw, je antwoord klopt dus ;) alleen heb je hem bij A niet helemaal goed geformullerd Toegevoegd na 22 seconden: geformullerd = geformuleerd Toegevoegd na 4 minuten: nog ff bij A, omdat je de formule van Q op moet stellen moet er iets uitkomen in de trant van Q=... dan kan je niet aan komen met iets als P*Q=... of P=..., maar het moet dan echt Q=... zijn Toegevoegd na 7 minuten: en substitatuie = substitutie ;)

Vraag A. totaal inkomen = stuks x prijs Formule = A = Q x P of A = Q1 x P1 = Q2 x P2 Ook kan de formule worden omgezet tot Q = A / P P = A / Q A = constante Q = stuks P = prijs Vraag B. gegevens zijn: A = onbekend Q1 = 6500 Q2 = onbekend P1 = 12,50 P2 = 15 Formule = A = Q1 x P1 = Q2 x P2 A = 6500 x 12,5 = Q2 x 15 omdat A de uitkomst is van beide formules kunnen we deze weg halen en vervolgens de formule omzetten. dus krijgen we Q1 x P1 = Q2 x P2 deze formule zetten we om. Q1 x P1 ---------- = Q2 P2 6500 x 12,5 --------------- = 5416,67 euro 15 Mijn conclusie is dat uw antwoorden goed zijn. voor A kan ook c worden gebruikt als constante. heb zelf dan nooit met oneveredige sommen gewerkt. dus heb ik uit gewoonte a gebruikt. Leuke vraag ( heb weer wat geleerd ) hoop dat je wat aan me uitleg + berekeningen hebt. succes.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100