wat is beter voor het milieu: water op gas koken of waterkoker gebruiken

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
stuur je vraag naar 'de rekenkamer'!

Het beste antwoord

Energie verbruik van waterkoker en fluitketel (water koken op gas)

Op de verticale as staat het energieverbruik in kWh, op de horizontale as de hoeveelheid gekookt water. Eén ding is direct duidelijk: de fluitketel verbruikt veel meer energie om een gegeven hoeveelheid water aan de kook te brengen dan de waterkoker. Ik vind de sprong bij de fluitketel van 1 naar 1,25 liter erg groot, het zou kunnen zijn dat daar een meetfout zit, het zou kunnen zijn dat een grotere hoeveelheid water echt zoveel meer gas kost om te koken.

Dat is natuurlijk niet het hele verhaal. Om elektriciteit te maken wordt in elektriciteitscentrales steenkool en aardgas verstookt. Het is moeilijk om een schatting te maken hoeveel kubieke meter aardgas er in een elektriciteitscentrale verstookt moet worden om bij ons thuis één kWh uit het stopkontakt te laten komen. Als ik een wilde gok doe zou voor de waterkoker netto misschien het dubbele aan energie gerekend moeten worden om de hele keten mee te nemen, maar dan nog is de waterkoker in het voordeel. Daarnaast kost het ook energie om gas bij ons thuis te krijgen, dus dat zou het verschil weer wat groter maken.

Daarnaast is er nog een ander verschil: aardgas is op dit moment niet duurzaam. Het zit in de grond, het is fossiel, we pompen het omhoog en op = op. Elektriciteit kan vrij makkelijk duurzaam opgewekt worden; uit windturbines of zoals wij het doen met onze eigen zonnestroompanelen. Nog een voordeeltje voor de waterkoker.

De bron heeft een heel onderzoek ernaar gedaan, dus voor meer info zie de bron ;)
Conclusie in de uitwerking van de bron is en blijft in elk geval dat het beter is de waterkoker te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Waterkoker want energie kan nog gemaakt worden met windmolens enz. Aardgas raakt op
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Milieu heeft ook te maken met kosten en rendement. Qua kosten:
Het rendement is bij elektriciteitsverwarming in de waterkoker 100%, dus hoger dan bij gas.
Ligt er voorts ook aan op welk tijdstip van de dag indien er bij elektriciteit een hoog en laag tarief is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vraagsteller wil weten of het uitmaakt voor het milieu, niet wat beter is voor jouw portemonnee.