wie weet waarom dat de kerncentrale's boven de grond staan. Het lijkt me veiliger diep onder de grond.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag!

Antwoorden (9)

Als er een brand is, is er een grote kans op ontploffings gevaar.
Het moet dat snel geblust worden.
Daarom staat hij dicht bij zee.
als hij diep onder de grond is kan het moeilijk geblust worden.
:)
Asjeblieeft . X
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moeilijk te bereiken en moeilijk om er heen te gaan en energie ervanuit te vervoeren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan raakt de grond besmet als er wat gebeurd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat een Kerncentrale water nodig heeft (daarom staan ze dicht bij zee). Anders moet je al het zeewater naar onder pompen.
En waar moet je het afval laten dat de kerncentrale maakt? Helemaal naar boven brengen.

Ook lijkt het mij dat het onder de grond, dat je héél veel dingen moet doen voordat je een kerncentrale kan plaatsten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
water naar beneden pompen?? dat doet zwaartekracht wel voor je
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat water moet ook weer omhoog hoor.
Als de kerncentrale onder de grond zou zitten, en er zou een aardbeving plaatsvinden, kan de reactor gaan lekken. Dan komen dus alle atomische deeltjes in de grond terecht. Zo raken bijvoorbeeld wormen besmet meet de atoomdeeltjes. Die wormen worden opgegeten door vogels. Dan zijn die dus ook besmet. En als een kat zo'n vogel opeet raakt hij ook besmet. En als een mensen die vogels eten, raakt de mensheid besmet. Dat word dus een hele grote, wereldwijde ramp...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Over een paar jaar gaan ondergrondse mini-kerncentrales in massaproductie....

Toegevoegd na 13 uur:
...het idee ondergrondse kerncentrales te bouwen bestaat al langer, maar de reden dat ze er nu nog niet zijn heeft vast te maken met het kostenplaatje dat daraan vastzit. Het stelt grotere uitdagingen aan de technologie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat het water wat je nodig hebt om te koelen ook weer naar boven zou moeten en dat zou dan weer betekenen dat er veel zwaardere complexere pompen nodig zouden zijn, die falen dan weer sneller, etc.

Verder als het onder de grond zou lekken zou grondwater besmet raken, zo goed als elk stukje aarde ziet regelmatig grondwater en daar drinken veel dieren en mensen van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan komen de radioactieve deeltjes in de grond en weet je wel hoe groot dat gat dan moet zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een kerncentrale staat deels onder de grond. Kijk, de koeltorens, die doen al niet ter zake, maar zelfs velen die denken dat dat betonbunkertje dat je op luchtfoto's ziet, is ook maar het kleine bovenstukje, dat ook bestand is tegen een middenklasse vliegtuig dat erop zou vallen.

Misschien wat uitleg, zodat je je je veiliger voelt of het beter begrijpt:

De benzinetank van een moto zit op de veiligste plaats en is bestendig tegen ongevallen. Via een leidingetje loopt de benzine pas na het starten (zelfs via een aanzuigsysteem bij mijn 1400GTR) naar de eigenlijke motor en wordt daar ingespoten. Daar is het gigantisch explosief (denk maar aan de TwinTowers in New York).

Bij een kerncentrale is het uranium onschuldig, tenzij je het in de motor stopt, waar het via een gigantische ontploffing in een lager element vervalt. Het gevaar is de kettingreactie, net zoals in de TwinTowers: De ene ontploffing (deeltjes die wegvliegen), vormen terug projectielen en zorgen voor de volgende ontploffing. De Japanse centrales zijn echt onvoorstelbaar groot en de uraniumstaven voor de reacties worden dan ook bij gevaren, 'omhoog getrokken' uit de diepte waar de echte kerncentrale zit, zodat het proces automatisch stopt en heel onschuldig wordt. De projectielen vliegen dan immers in andere stoffen en niet tegen de andere uraniumstaven zodat de kettingbotsing stopt.

Als ze met 1 staaf werken, zou dit dus niet kunnen gebeuren. Maar dan moeten ze het iedere keer open doen, en een nieuwe staaf erin stoppen en starten-stoppen. Vandaar de allergrootste centrales zoals deze hebben een hele 'blok' met staven, met daartussen regelstaven (= remmen). Dus een heeeele grote tank benzine voor de motor.

Nu de tweede stap: Ook de 'kernmotor' moet net als mijn motor gekoeld worden met water. Dat water wordt echter radioactief, dus is er een intern circuit met radioactief water en koelstof die het koelt. Dat water wordt dan weer door een tweede circuit gekoeld en het is dat water dat ze via koeltorens ook bij een gewone elektriciteitscentrale verder afkoelen voor het terug in de rivier of zee terugkeert om de natuur zo weinig mogelijk te belasten.

Eigenlijk is het probleem hier net, dat de centrale onder de grond zit, net als bij Tsjernobyl... Bij dit soort problemen kun je dan immers niet van buitenuit gemakkelijk koelen. Had het hoger gezeten, had men het immers misschien NU wel beter kunnen koelen en beter ingrijpen. De mens speelt nog steeds met... vuur!
Bronnen: