Zijn er landen waar de klok in tegenovergestelde richting draait (dus linksom)?

Gekke vragen zijn er niet, ook al lijkt deze erop. Maar even serieus: Sommige windmolens draaien linksom. Onze klok rechtsom. Maar zijn er culturen of landen waar de wijzers linksom lopen (net als bij sommige Arabische talen van rechts naar links geschreven wordt)?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (9)

Nee er zijn geen klokken die linksom draaien. Een klok is overal gelijk en draait alleen maar rechtsom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, in elk land draait de klok rechtsom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neen, zulke landen zijn er niet. Als klok op het zuidelijk halfrond was uitgevonden was dat misschien wel het geval geweest. De klok volgt namelijk de richting van de schaduwen op een zonnewijzer op het noordelijk halfrond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Top +
Er bestaan wel linksomdraaiende klokken, maar die zijn als grap gemaakt. Ik heb ze wel te koop gezien als Belgische klok.
In Belgie wordt het vast een Nederlandse klok genoemd :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker, zelfs in ons landje!
Bij Villa Volta in Kaatsheuvel gaan er 'n paar de andere kant op.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, (wel een orginele vraag trouwens)

al heb je tegenwoordig van de Large (internetwinkel) wel een klok die de andere kant opgaat, maar dat terzijde

toen de eerste mechanische klok zo was gemaakt, is er nooit meer behoefte geweest aan verandering, ook omdat het met de zon te maken heeft, dier overal hetzelfe rondje maakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee die zijn er niet. Ik heb wel een winkel waar je een teruglopende klok hebt maar zie maar in de bron dat het een lastige klok is. Nu moet je helemaal andersom denken hoe laat het is.
Neem maar lekker de klok die rechtsom gaat!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voordat de klok werd uitgevonden moesten we het doen met de zonnewijzer. Dat ging met stand van de zon, en de schaduw.
http://mediatheek.thinkquest.nl/~klc016/zonnewijzer.htm

Hier de reden, dat onze klokken rechtsom draaien:
"The shadow moves in a W to N to E rotation, which is what we call "clockwise." When mechanical clocks were invented, this rotation was duplicated. "
http://www.milechai.com/judaica/jewish-clocks/index.html

Er zijn uitzonderingen, zoals de "Jewish clock", in Praag.
Die klok draait "tegen de klok in". Hier kun je er meer over lezen:
http://www.scrapbookpages.com/czechrepublic/prague/josefov/JosefovHistory.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed gevonden, die Joodse klok! +1
Bij Trendhopper heb ik er wel eens eentje gezien die de andere richting op liep. Maar dat was een fun klok. Voor de rest zijn de klokken overal net als bij ons .