Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe weet je of je de juiste keuze maakt?

Ik moet een opleiding kiezen voor volgend jaar, maar ik vind een stuk of 10 dingen leuk..

Hoe weet ik of ik de juiste keuze maak of hoe weet ik wat ik moet kiezen?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (12)

Kies voor iets dat je leuk vindt en goed op scoort!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Misschien is een beroepskeuzetest een idee? Er staan er verschillende op internet. En je kunt ook een beroepencoach raadplegen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hoe goed je ook kiest, je komt er pas achter of een opleiding echt bij je past, als je het doet.

Klinkt misschien een beetje eng, maar besef dat als je veel dingen leuk vind, het heel lastig is om nu al definitief een keuze te maken.

Kijk in ieder geval naar een rode draad in je leven. Ben je b.v. heel zorgzaam en sociaal, dan is verzorging misschien wel iets. Ben je goed in kennisoverdracht en vind je kinderen leuk, dan kun je kiezen voor het onderwijs.
Heb je een talenknobbel, dan kun je een talenstudie doen enz.

Kortom, vraag in je omgeving aan zoveel mogelijk mensen wat ze van je vinden en wat jouw talenten zijn en kijk of dat matcht met jouw gevoel en maak dan een keuze.

En ik kan je verklappen dat 60% van de mensen na hun studie totaal iets anders gaan doen ;)

Succes met kiezen!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Probeer je voor te stellen, hoe het beroep. dat eraan vast zit, je op de hele lange duur gaat bevallen!
Want je gaat het toch zeker zo'n 40 jaar doen : misschien niet dezelfde baan, maar wel in dezelfde interessesfeer!!

Ik heb dat zelf fout gedaan : ik vond op m'n 17e sport gewéldig, deed niets liever, dan lichamelijk bezig zijn. Dus naar de Sportacademie! (ALO).
Alleen : in de 3e jaar moest ik voor de klas, en dat vond ik dus helemaal níét leuk : een voetbal in m'n maag als ik moest gaan hospiteren, en helemaal opgelucht als ik weer voor 5 dagen van het lesgeven af was...

Ik heb de opleiding afgemaakt, en die vond ik erg interessant en leuk. Maar het beroep 'gymjuf' heb ik dus nooit uitgeoefend!!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Das inderdaad lastig! Ik heb ongeveer hetzelfde ervaren als jij. Tijdens het VWO veranderde ik steeds van te kiezen opleiding, ik heb ook een hele brede interesse. Mijn ouders hadden mij op een gegeven moment een soort van deadline gesteld, omdat ik toch aan mijn examens moest gaan beginnen en me ergens moest gaan inschrijven. Toen de deadline naderde (die was natuurlijk niet heel definitief) ben ik maar gewoon brochures gaan aanvragen van allerlei studies (ik wist al dat ik in Leiden wilde studeren, omdat die universiteit me erg aansprak). Ik heb gewoon op internet gekeken wat ze daar zo'n beetje voor studies hadden, en van alles wat me niet helemaal duidelijk was heb ik brochures aangevraagd. Daar zat criminologie bijvoorbeeld bij, maar ook geschiedenis. Ik las de brochure van geschiedenis en ik voelde meteen dat dat het was. Heel raar, ik heb nooit echt iets met geschiedenis gehad, maar ik was er wel meteen uit. Ik heb me ingeschreven, en nooit spijt van die keuze gehad, ik vond het geweldig! Nu doe ik (natuurlijk...) niets meer met mijn studie, maar nog steeds vind ik het superinteressant.
Ook ik heb interessetesten gemaakt, beroepskeuzetesten etc. maar daar kwamen dan bijvoorbeeld 5 geschikte richtingen uit. Mijn decaan zei dat ik de zorg maar in moest gaan (wat echt totaal mijn ding niet is!), dus aan die dingen had ik ook niet veel.
Ik denk dat het de enige manier is om te vinden wat je wilt door naar veel open dagen te gaan, en misschien eens een dagje mee te lopen met studenten (dat kan bij veel studies, vaak via de studieverenigingen). Vaak krijg je in ieder geval bij een universiteit of andere instelling wel al een gevoel. Je hebt universiteiten die een grote campus hebben (zoals in Rotterdam), maar ook waar alle faculteiten verspreid liggen over de stad (zoals in Leiden).
Heel veel succes in ieder geval!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja zeker! Kom er nu gelukkig ook nog regelmatig voor mijn werk, erg fijn!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
wat leuk!
Door ze alle 10 te volgen en dan de conclusie trekken welke je het leukste vond. Beetje omslachtig, maar de enige oplossing.
Het komt door het woordje leuk dat je niet weet wat je moet kiezen. Alles moet leuk zijn tegenwoordig en moet zo weinig inspanning kosten. Probeer dat woordje in te vullen door een ander woord je komt zeker tot een een keuze.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wat leuk (: dat ik eindelijk een medestander hoor over het woordje leuk. Ben het verder ook met je eens, wildelely
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik vind leuk helemaal niet leuk...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De betekenis van het woordje leuk ontwikkelde zich van lauw tot traag, flegmatiek tot aardig: van dezelfde basis als lauw, lui. Leuk water, een lauw sopje (waswater). Kalm, onverschillig. Zich leuk houden , zich houden of men van niets weet. Doordenk vindt dus eigenlijk dat niets bij hem/haar past omdat hij/zij er geen zin in heeft.
Je kiest gewoon iets wat je niet leuk vindt en gaat er voor. Maar ja, voordat je dat door hebt!!!!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Doordenk vindt de reactie niet LEUK. Ha, ha.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik vind 'm ook niet leuk ....
Voel!
Van binnen weet je het beste wat bij jou past. Zoek een rustig plekje, kom tot rust, en stel jezelf voor op elk van die opleidingen (visualiseer). Neem voor elk van die keuzes ruim de tijd.
Hoe voelt dat in jouw lichaam, om daar te zijn: enthousiast, gespannen, ontspannen, zenuwachtig, moeilijk, fijn, wat dan ook, en laat je daar door leiden.
Er is zelfs een simpele spiertest waarmee je jezelf kunt vragen, of het een goede keuze is.
Ga staan, ontspannen, met de voeten iets uit elkaar. Vraag jezelf: Is opleiding A iets voor mij?
Voel je jezelf iets naar voren buigen, dan is dat een ja.
Deins je iets naar achteren, dan heb je daar twijfels bij of het is echt niets voor je.
Succes.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat weet je nooit helemaal zeker, daar kom je pas later achter. Die hoop op zekerheid kun je dus laten varen. Wat je wel kunt doen, is zo goed mogelijk over de dingen nadenken (hoe rijk wil je worden, hoeveel zelfstandigheid wil je in je vak later, waarin zijn voldoende banen) en je gevoel laten spreken (voelt de opleiding goed en leuk, krijg je er zin in). Laat je niet teveel leiden door wat vrienden/ vriendinnen gaan doen of de gezelligheid, je moet er je leven mee doen!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Stel dat je 10 dingen leuk vind. Dan ga je rustig selecteren. Zoek uit de 10 er twee op die je het beste zou willen laten schieten. Gekozen? Doe ze uit je lijst. Herhaal dit, doe het bewust, verzin er gerust een dag over, maar ga door tot je er 2 over hebt. Dan komt de finale, bekijk beiden keuzes goed. Kan je vandaag niet kiezen, dan morgen. Maar spreek met jezelf af, dat je aan het eind van de week beslist hebt. Weet dat het veel voorkomt dat naderhand er toch opnieuw gekozen moet worden. iedereen heeft niet even duidelijk voor ogen wat nu echt zijn ding is. Maar blijf niet twijfelen, je tijd gaat door, leer kiezen en beslissen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat is inderdaad een zeer moeilijke vraag. Ikzelf ga altijd van mijn gevoel uit. Je voelt het in je lijf, als de keuze goed is. Een soort van opluchting.
Praktisch: gewoon een plussen en minnen lijst maken. Als de plussenlijst langer is dan de minnenlijst is het goed.

Maar echt zeker weten doe je het nooit. Vaak weet je het pas als je aan het werk bent in een bepaald vak.

Het Amerikaanse systeem is beter. Daar mag je het eerste jaar vanalles en nog wat studeren, om te kijken of het wat voor je is. Zeker nu met de druk van studieschulden enzo is het Nederlandse systeem een ramp.

Bezoek in ieder geval zo veel mogelijk open dagen!

Toegevoegd na 3 minuten:
Oh ja! Kies wat je ECHT wilt. Ikzelf heb mijn studie gekozen met het idee dat er veel werk in zit. Nu kan ik geen baan vinden en wou ik dat ik had gekozen voor de studie die ik echt wilde. Ik heb er spijt van en denk nog vaak: had ik maar die studie gedaan. (daar heb ik nu geen centjes meer voor). Kies met je hart! Je weet toch niet hoe de toekomst eruit ziet.
(Lees meer...)
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De vraag is helemaal niet moeilijk, maar moet anders gesteld worden. Met "leuk" kom je nooit ergens.
Ik vind hem/haar wel leuk. En dan? Ik vind hem/haar een kanjer. Daar kom je verder mee.
Elke keuze is goed, omdat je naderhand weet wat je geleerd hebt door die keuze te maken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je kunt online een persoonlijkheidstest doen, en als je weet hoe laat je bent geboren wellicht ook online een geboortehoroscoop trekken. Zo kun je veel over jezelf te weten komen. Het kan helpen om je drijfveren goed te kennen.
Misschien kun je ook wat proeflessen volgen, via beroepsorganisaties met professionals spreken en in de bibliotheek op zoek gaan naar vakliteratuur/lesmateriaal over de beroepen in kwestie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing