Nee je leeft nu dus krijg je ook nu meer mee
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Men vermoed dat de opwarming vd aarde het weer extremer maakt. Dus meer kans op tornado's.

Maar door de komst van communicatie sattellieten zijn rampen wereldwijd wel vaker op TV.

Door concurentie van meer TV zenders wordt er ook meer en langer aandacht aan besteed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja. Met het toenemen van de bevolking zijn er gebieden bewoond die tot voor kort verlaten waren. Als er zich een nu in die gebieden een verwoestend natuurverschijnsel voordoet, is dat meteen een humanitaire ramp. Vroeger ging dat ongemerkt voorbij daar..
13 jaar geleden
Welke Rampen?

Minder -
Meer +
______________
Vliegtuig rampen -
Natuurrampen +
Milieurampen +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is niet zo dat er meer natuurrampen plaatsvinden dan vroeger.

Heel vroeger, toen met echt steden ging bouwen, wist met nog niets over aardplaten die konden verschuiven en het gevaar van aardbevingen.

Maar voor die tijd waren er ook vulkaanuitbarstingen en enorme aardbevingen.
Dat kan men tegenwoordig heel goed vaststellen door het onderzoek naar aardlagen in die gebieden.

Alleen, als die gebieden vroeger heel weinig of niet bewoond werden, dan was het niet zo'n ramp.

Vroeger was het heel normaal dat rivieren overstroomden.
Tegenwoordig willen veel mensen aan het water wonen en als die rivieren dan overstromen is dat heel vervelend.
Zoiets is er in het groot aan de gang met aardbevingen en vulkaanuitbarstingen etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja en nee. Dat klinkt vaag, maar het hangt af van wat je een ramp vindt.

Zolang de aarde bestaat, zijn er bosbranden, aardbevingen, vulkaanuitbarstingen, noem maar op. Dat gebeurde al voor er mensen waren, en dat zal altijd doorgaan. Veel van die rampen troffen mensen niet, maar wel dieren. Is een ramp een ramp als alleen mensen iets overkomt? Massale dierensterfte of plantensterfte is ook een ramp.
Er komen wel steeds meer mensen op de wereld, en we wonen meestal op rampgevoelige plekken. Nederland ligt voor een groot deel beneden zeeniveau, het is voor het laatst misgegaan in 1953 en daarna zijn er nog wel dijkdoorbraken geweest en rivieroverstromingen. Japan en de Amerikaanse westkust zijn relatief dichtbevolkte gebieden met het risico op aardbevingen.
Dan zijn er nog rampen die door mensen worden veroorzaakt, zoals oorlog. De mens voert al sinds mensenheugenis oorlog, en dat zal zo blijven. Kijk maar wat er nu in de Arabische wereld gebeurt, dreigende burgeroorlog en volksopstanden.
En als laatste, zijn we ons veel meer bewust van wat er in de wereld gebeurt. Jarenlang hebben we nagenoeg niets van Libië gehoord, en nu is het dagelijks nieuws. En als je iets vaker ziet, denk je dat het vaker gebeurt. In Almere is de criminaliteit statistisch afgenomen, maar het gevoel van onveiligheid is toegenomen, door berichtgeving.

Mijn conclusie is, dat er evenveel rampen zijn als vroeger, maar we zijn ons er meer van bewust. We hebben eerder informatie en ook meer informatie dan vroeger.
Kijk eens op dit linkje, de lijst voert ver terug en is zeker verder in de geschiedenis verre van compleet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja. Naast de natuurlijke rampen raakt de aarde uit balans door onjuist menselijk handelen (oorlogen, (onderwater, kernproeven, atoombommen etc.) De planeet is een levend wezen en eigen koers. Het heeft net als de mens een energetisch netwerk dat zichzelf hersteld. De universele wet van oorzaak en gevolg is altijd van kracht op al het leven. In deze tijd vinden er veel meer rampen plaats. Voorbeeld: Amerika die heel verkeerd bezig is met oorlogvoeren in andere landen. In Amerika zijn er niet eerder zulke omvangrijke, heftige rampen geweest (Tornado's etc), ook qua aantallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou eens naar geschiedenis en geologie moeten kijken.