Hoe heet het beroep van mensen die zich bezighouden met de invloed van het weer op je gezondheid?

Ik heb ooit eens gelezen dat er bij de weerdiensten in landen als Oostenrijk en Zwitserland mensen werken die gespecialiseerd zijn in de invloed van het weer op je gezondheid.
In Nederland vertelt de weerman/-vrouw hooguit iets over zonkracht en hooikoorts, maar nooit meer dan dat. Terwijl ik best benieuwd ben naar de effecten van o.a. luchtvochtigheid, hoge en lagedrukgebieden etc.
Hoe heet het beroep waarbij weerkundigen zich specialiseren in de relatie tussen weer en gezondheid?

13 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Het weer kan de geestelijke en lichamelijke conditie sterk beïnvloeden.
Maar hoe en waarom, daar zoeken onderzoekers van het nieuwe vakgebied 'humane biometeorologie' of 'medische meteorologie' een antwoord op. Ze zijn vooralsnog vooral te vinden in Canada, Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk. In Nederland strekt de kennis over weergevoeligheid nog niet veel verder dan de oorzaken en gevolgen van een winterdepressie en hooikoorts.