Waarom is het in Nederland altijd zo broeierig warm als het zomer wordt en is het in bv Turkije wel warm maar nooit echt broeierig?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

Dat komt omdat Nederland zelf een nogal vochtig land is, waardoor er meer vocht in de lucht zit. Vochtige lucht = broeierig. Denk aan een sauna: gooi water op de kolen en het voelt direct warmer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

zelf woon ik aan zee en daar waait het gemiddeld iets meer, dan valt dat klamme nog wel eens mee.
Maar die hoge luchtvochtigheid geeft dat vervelende broeierige gevoel. Het ligt er ook aan uit welke richting de wind komt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat komt door de luchtvochtigheid. De lucht in Turkije is een stuk droger dan in Nederland. Zelf een keer met Kerst in Perth, Australië. Het was toen ruim 40 graden (Celsius). Ik moet er niet aan denken om ruim 40 graden in Nederland te hebben, dan drijf je weg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in mijn opinie komt dat door het klimaat. in de tropen, in indonesie waar ik heb gewoond, waren er 2 tijden. droge tijd en regen tijd. maar het is er altijd broeierig. het hangt gewoon van de luchtvochtigheid af, ongeveer 98% daar. In zuid frankrijk kan het ook heel broeierig zijn. met zeewind heb je dus ook veel vocht in de lucht en zijn de stokbroden slap. met landwind knapperig. nederland is een waterland. en toch nooit zo broeierig warm als in indonesie. als iedereen zegt dat het zo benauwd is, denk ik, waar heb je het over, het is alleen wat warm. meningen verschillen dus ook. wat men hier als benauwd broeierig vinden zou in een ander land helemaal niet zo ervaren worden.