Ik las: "oneindig heeft geen begin en geen einde", is dat waar?

Ik dacht altijd dat iets oneindigs geen einde had maar dat het wel een begin kon hebben...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.2K

Het beste antwoord

Het kán waar zijn.
Als je zegt: de eeuwig (zonder begin) is oneindig is dat waar.
Als je zegt: pi (met een begin) is oneindig, is dat ook waar.
Oneindigheid kan dus wel of geen begin hebben.

Waarschijnlijk wordt oneindig nog wel eens verward met eeuwig.
Oneindig kan wel een begin hebben maar is zonder einde.
Eeuwig is zonder begin en einde, hoewel dat voor ons menselijke brein niet te bevatten is, vooral door onze manier van denken.
Enkele symbolen, zoals de cirkel en de lemniscaat, kunnen ons helpen het te begrijpen.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pi is een slecht voorbeeld. Het aantal d.n.c is geen begrip waar je begin, einde of oneindig op kunt loslaten. Je moet wel blijven praten en denken in termen van sets.
Kristal
13 jaar geleden
leg eens uit, en dan in een taal die begrijpelijk is?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan ik niet in een paar regels. Het begrip oneindigheid komt uit de verzamelingen leer (set theorie) en kan alleen binnen dat kader besproken worden. Sorry

Andere antwoorden (7)

Dat klopt, een goed voorbeeld is het getal PI, het begint met 3.1415 maar gaat oneindig door.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het heeft een begin maar geen einde

Toegevoegd na 18 minuten:
Het heeft niet altijd een begin.
Net als getallen, meestal ga je er van uit dat 0 het eerste getal is maar dan heb je ook nog negatieve getallen. -1 -2 -200 -20000 zo kan je eeuwig door gaan en zo werkt het ook bij positieve getallen.

Maar onenigheid kan ook een begin hebben!
Bijvoorbeeld cellen die zich oneindig kunnen vermenigvuldigen. Het begint bij die ene die er twee worden , die twee worden er 4 en zo gaat het door.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eeuwigheid is oneindigheid, zonder begin en zonder einde. Maar oneindigheid kan wel een begin hebben... Als bv. iets oneindig rondjes zou draaien is er een begin ofwel een moment wanneer dat rondjes begon te draaien, etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan een begin hebben, hoeft absoluut niet, denk maar aan de natuurlijke getallen, waar te beginnen en waar te eindigen?! Dus wat je las klopt ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar net in welke context je het bekijkt. Een cirkel heeft been begin en geen einde. Trouwens alles met een gesloten omtrek heeft geen begin en geen einde.
13 jaar geleden
jc54
13 jaar geleden
Op dat moment is het nog geen cirkel, en heeft het geen gesloten omtrek.
Een beetje moeilijke vraag. Het antwoord is JA, dat is waar.
Maar de discussie hoort niet op GV thuis. Zoek een boek over numerieke wiskunde of google op Georg Cantor (1845 -1918).
Als je iets van wiskunde afweet dan is het boek
MATHEMATICAL MYSTERIES van Calvin C. Clawson een aanrader ISBN 0-7382-0259-2
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kristal
13 jaar geleden
deze vraag vermeerdert de kennis en is dus wel geschikt voor GV
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nauwelijks, want er wordt hepraat over verschilde zaken en de antwoorden hebben betrekking over verschillende zaken. Hiet is geen sprake van vermeerdering van kennis, maar slp gepraat,.
Kristal
13 jaar geleden
Waarom reageer je dan als je het slap gepraat vindt én het niet uit kan leggen, (zie reactie op mijn antwoord).
Wat heeft jouw bijdrage dan voor zin?
oneindig is een heel interessant begrip. Ik heb hierbij het (in mijn ogen) ALLERMOOISTE voorbeeld van oneindigheid die wel een begin heeft maar geen einde en waar ook heel illustratief het begrip oneindig wordt uitgelegd.

Het is een beroemd voorbeeld en heet: Hilberts hotel en beschrijft hoe je oneindig veel gasten in een hotel kunt "proppen"