elektrische stroom komt uit het stopcontact. elektrische energie, daar kun je ook licht mee opwekken. ook kan je er warmte mee maken. denk maar aan een robot. die gebruikt elektrische energie, maar heeft elektrische stroom nodig op te laden. een vervanging voor elektrische stroom is groene stroom.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Energie is wat nodig is om arbeid te verrichten. Dit kunnen verschillende types energie zijn. (Waaronder elektrisch)
Electrisch stroom ontstaat als een elektrisch circuit gesloten word en er een "stroom" van elektroden door het circuit kan lopen. (Uitgedrukt in Ampere.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Elektrische energie is de energie die bijvoorbeeld voorwerpen hebben die elektrisch geladen zijn en waar dus elektrische spanning op staat. Dan wil een elektron overspringen van het ene voorwerp naar het andere voorwerp (potentiaalverschil). Het voorwerp is dan in een hoge energetische toestand.
Elektrische stroom is wanneer dit ook werkelijk gebeurt: De elektronen verplaatsen zich.
Traditioneel gezien wordt elektrische stroom echter wel gezien als de verplaatsing van Positieve lading. Dus eigenlijk de tegenovergestelde richting dan die van de elektronen.
Elektrische stroom kan ook gezien worden als de elektrische energie die per seconde ergens langs gaat.
Dus: I = Q / t
Hierin is:
I= elektrische stroom,
Q = elektrische energie,
t = tijd
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Elektrische stroom is eenvoudig het aantal ladingdragers (in Coulomb) dat per seconde langs een bepaald oppervlak passeert.
Elektrische energie is niet zo eenduidig, want zowel de statische situatie met een spanningsverschil tussen twee plaatsen en de dynamische situatie met bewegende elektronen worden als elektrische energie aangeduid.(analoog aan potentiele en kinetische energie van bewegende massa's)

Het aantal elektronen en de spanning bepalen de totale arbeid die wordt verricht. De spanning of het potentiaalverschil kun je meten en is een maat voor de energie per ladingseenheid (per coulomb levert 1 volt potentiaalverschil 1 joule aan energie op, per elektron een elektronvolt). Als je de spanning tussen twee objecten weet en de hoeveelheid beschikbare lading in Coulomb dan ken je dus de energieinhoud (in de praktijk bij een condensator).

Ook een batterij houdt een bepaalde hoeveelheid elektrische energie vast, de spanning hangt hier af van het karakter van de chemische reactie en de concentraties in het elektrolyt, veel meer dan een paar volt per cel zal dat niet zijn. Het aantal ladingdragers bij een batterij is echter erg groot, waardoor de batterij de meest gebruikelijke manier is om elektrische energie op lange termijn vast te leggen.

De elektrische energie kan echter ook als een stroom in een supergeleidende spoel worden opgeslagen (SMES). Op die manier kan op de middellange termijn een grote hoeveelheid energie worden opgeslagen in de orde van 20 MWh met een grote efficientie. Hier is de energieinhoud afhankelijk van de stroom in het kwadraat.

De meeste elektrische energie die we gebruiken is van een zeer korte levensduur en gaat tegelijkertijd in onze apparaten in huis en alle omvormers, leidingen en generatoren van het elektriciteitsbedrijf net zo snel weer verloren als hij wordt opgewekt. Het elektriciteitsbedrijf probeert met zo hoog mogelijke spanningen de energieverliezen in het bedrijf beperkt te houden, die verliezen lopen namelijk op met I^2. De stroom die we in huis verbruiken gaat meestal direct verloren als warmte, licht of beweging van elektromotoren, maar kan natuurlijk ook even je mobieltje opladen. Het elektriciteitsbedrijf kan het elektriciteitsverbruik bijhouden met behulp van een stroommeter en het gegeven dat de spanning effectief 220 tot 230 V bedraagt.