Volgens een artikel in Quest is er 3110 miljard m3 aardgas verbruikt in Nederland. Er is nog 1390 miljard m3 over. Hoe gaan we het restant winnen ?

Ik bedoel, stroomt het gas er "zomaar " uit de grond of moeten we er water, lucht , of iets anders voor doen om het uit de grond te krijgen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We kunnen beter overstappen naar Biogas daar is een overvloed aan en komt voor uit mest en afval. Biogas kan tegenwoordig makkelijk omgezet worden naar gewoon gas. Ik denk dat Biogas veel toekomst heeft want het is een gratis bijproduct. En wij nederlanders houden van gratis. Nu ja het is bijna gratis het dient omgezet te worden maar dat kost niet zoveel. Oftewel het is beter om niet het restant aardgas te winnen gezien de mogelijke complicaties. Toegevoegd na 1 minuut:
Daarbij is biogas een duurzame vorm van energie. Beter nog dan windenergie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook een goed idee. Bedankt voor de toevoeging.

Het beste antwoord

Het meeste gas dat nu gewonnen wordt, komt uit zogenaamde aardgasvelden, die kun je je voorstellen als een grote bubbel ondergronds. Daar steek je buizen in en dan kun je het omhoog laten komen. Dat gas moet dan nog wel behandeld worden, schoongemaakt en dergelijke.
Die aardgasvelden beginnen hun eind te bereiken, dus nu begint met te werken aan schaliegaswinning.
Schaliegas is gas dat in diepe steenlagen zit, niet als bubbel maar in gesteente. Er wordt een boorgat gemaakt van pakweg 4 kilometer diep, en dan wordt er onder zeer hoge druk water en zand in de steenlaag geperst. Hierdoor ontstaan kleine scheurtjes, waardoor het gas vrijkomt.
Het voordeel is dat je zo gas kunt winnen dat op andere manieren onwinbaar was, en gas is de moeite waard om te winnen.
De nadelen zijn dat er milieuschade kan optreden, zie dit artikel: http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/nieuws/article/detail/1115506/2010/08/06/Ook-schaliegas-is-niet-vrij-van-milieubezwaren.dhtml
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat een goed antwoord + DAt geeft hoop !