Waarom zijn sommige mensen alleen "hongerig" naar kennis waar je op school niks aan hebt?

Ik zelf ben daar een voorbeeld van. Ik zoek dagelijks 10tallen dingen op die in me opkomen. Vind het heel interessant, maar uiteindelijk heb ik er weinig aan op school. Ik weet dat ik intelligent genoeg ben, maar toch lukt het niet met school.

Toegevoegd na 38 minuten:
mijn reactie op het suggeren van een antwoorder dat ik geen adhd of iets anders heb:
bij je toevoeging moet ik toch iets zeggen… ik heb juist wel adhd en pdd-nos. ik kan hier prima mee leven hoewel het wel complicaties met zich mee brengt. mijn medicijnen voor adhd(strattera) houden me rustig, niet alleen voor anderen maar ook in mn hoofd. echter werken ze niet zoveel bij aan mn concentratie. concentratie moet bij mij voortkomen uit discipline(erg lastig) of interesse

moet daarbij zeggen dat ik mezelf als een normaal persoon beschouw met normale kwaliteiten en zwakten, ik wil normaal behandeld worden dus zal ik ook normaal moeten presteren

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb geen adhd of pd-nos. Maar heb ook een vreselijke "hang" naar kennis en informatie. Dit komt bij mij doordat ik gewoon vreselijk veel en brede intersses heb, en bijna alles wel interessant vindt en ook nog eens heel nieuwsgierig ben. School is discipline, en vond ik ook moeilijk hakjes over de sloot, maar met mijn leervermogen is niks mis. Vaak wordt er dan gezegd dat je een creatief brein hebt, en ook vaak eindigd in creatieve beroepen of zelf ondernemersschap, waarin je "vrij" bent. Ik ken ook in mijn omgeving dit "soort" mensen. zij hebben ook inderdaad allemaal een vrij beroep, en hebben tijdens hun volwassenheid nog opleidingen erbij gedaan. Je bent nooit te oud om te leren. Mijn pc staat in elk geval de hele dag aan, en google is mijn grote vriend, want die heeft vaak heel veel antwoord, zodat ik mijn nieuwsgierigheid kan bevredigen, en ook weer wat geleerd heb. Algemene ontwikkeling is ook belangrijk! Waar die "hongerigheid naar kennis" bij mij vandaan komt weet ik niet, ik hou het ook maar op een creatief brein ;-))

Het beste antwoord

De verplichting en het feit dat de meeste schoolvakken/-onderwerpen je interesse niet hebben maken je niet gemotiveerd.
Toch is alle kennis die je nu opdoet door het opzoeken van allerlei zaken niet nutteloos.
Je krijgt er een bredere en grotere algemene kennis van, wat in je verdere leven van pas komt. Vaak ben je je er op dat moment niet eens echt bewust van.

Probeer eens uit te vinden welke zaken/vragen vooral je interesse hebben. Ook al heb je er niets aan op school, ze moeten toch bij een bepaald vak/richting in te delen zijn. Misschien vergemakkelijkt dit straks het kiezen van een (vervolg)studie.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik ben er bij mijn antwoord gemakshalve even vanuit gegaan dat je geen AD(H)D of andere problemen hebt zoals je ouders die gaan scheiden oid.

Toegevoegd na 13 uur:
Aha, dat verklaard e.e.a.
Ik begrijp dat je dit er niet bij hebt gezet om te voorkomen dat mensen je in een hokje duwen.
Heel herkenbaar, aangezien ik zelf ook ADHD heb.
Toch is het van wezenlijk om een zo goed mogelijk antwoord op je vraag te kunnen. En om de juiste studie/beroepskeuze MOET je hier zelfs rekening mee houden.

Toen ik jouw leeftijd had was er weinig bekend over ADHD. De diagnose is jammer genoeg pas op volwassen leeftijd gesteld. Dit had in mijn geval heel veel ellende kunnen voorkomen!!

Leven met ADHD (en PDD-NOS) hoeft geen ramp te zijn. Het belangrijkste is dat je het accepteert. Het moeilijkste is om daarbij ook te accepteren dat je hoogstwaarschijnlijk onder je intelligentieniveau zal gaan studeren/werken...
Sorry ik moet naar mijn werk, ik vul rest rest van mijn verhaal later aan....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik vind dit een erg goed antwoord, toch kan ik bij mezelf enkele kanttekeningen plaatsen. er zijn zat dingen die ik in een richting kan indelen waardoor ik richtingen interessanter vind. echter vraag ik me altijd af of ik alle dingen aan die richting leuk genoeg vind. daarnaast ben ik bang dat mijn interesse niet ver genoeg reikt om de diepgang van een hbo- of universitaire opleiding interessant genoeg te houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bij je toevoeging moet ik toch iets zeggen... ik heb juist wel adhd en pdd-nos. ik kan hier prima mee leven hoewel het wel complicaties met zich mee brengt. mijn medicijnen voor adhd(strattera) houden me rustig, niet alleen voor anderen maar ook in mn hoofd. echter werken ze niet zoveel bij aan mn concentratie. concentratie moet bij mij voortkomen uit discipline(erg lastig) of interesse

Andere antwoorden (5)

Misschien omdat je op school stof aangeboden krijgt waar je niet zelf voor kiest. Het is verplicht om deze stof te leren en niet iets anders dat je zelf kiest. Onbewust roept dit misschien op dat je juist tegendraads wil zijn en dat dus juist niet wil leren, omdat het moet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat het een jou interesse heeft en het andere zeer waarschijnlijk niet... Of omdat je op school niet oplet omdat je met andere dingen bezig bent kan natuurlijk ook ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat komt vaak omdat je op school dingen gewoon moet weten. Daar blijft het bij; er wordt geen aandacht besteed aan alles wat daar achter zit.
Vb: Bij natuurkunde krijg je lesstof over zwaartekracht: je leert dat een voorwerp valt en dingen over valversnelling. Maar je leert niet wat zwaartekracht écht is en vooral waaróm. Hoe komt het dat zwaartekracht er is? Waarom is er een aantrekkende kracht tussen twee massa's? Etc etc.

Je moet het gewoon weten. De dingen die een vak interessant maken worden er jammer genoeg uitgelaten, er is gewoonweg geen tijd voor.

Het is dus aan jou om een vak interessant te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk is het veel interessanter om je vorming als een ongeleid projectiel te laten plaatsvinden, rennend van het een naar het ander.
Maar, beste...., het is echt in je eigen belang dat je de schoolstof ook tot je neemt. Dat je verbanden leert zien, waar je zelf niet op komt.
Mensen worden geboren als tabula rasa (blank blad). Het is des mensen dat er kennisoverdracht plaatsvindt. En dat moet op een geordende manier gebeuren, gericht op het leven dat we later in deze maatschappij zullen lijden.

Je hebt geen adhd, of add, je vindt het gewoon leuker om in die computer te duiken. Hou asjeblieft op met dat etikettteren.

Doe jezelf een plezier en doe mee met school. Je zal er de hele rest van je leven plezier van hebben.

Toegevoegd na 3 minuten:
ik bedoel natuurlijk het leven leiden. Lijden kan ook, maar dat is droeviger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in grote lijnen ben ik het met je eens, de uitvoering van dat idee is een ander verhaal. echter lijkt het dat je suggereert dat elk mens met dezelfde verstandelijke eigenschappen geboren wordt. ik weet dat het al dan niet doorleren na je mbo, havo of welke opleiding dan ook om in een hogere arbeidersklasse terrecht te komen voor een groot deel aan inzet ligt maar er is natuurlijk ook een ander aspect dat je niet buiten beschouwing kunt laten. je moet ook het vermogen hebben om bepaalde dingen, zoals leren, te kunnen volbrengen. je hebt verstandelijke verschillen in allerlei maten en soorten en sommige krijgen een label opgeplakt als adhd of pdd-nos. dit houd niet in dat iedereen die de diagnose adhd of pdd-nos krijgt ook daadwerkelijk datgene heeft. bij mezelf echter merk ik er wel degelijk wat van. ja ik heb voldoende hersenen die best goed ontwikkeld zijn. maar ik heb ook mijn beperkingen. dit houd niet in dat ik dit accepteer. ik zal het niet ontkennen dat ik het heb, maar ik ga niet met de zakken neerzitten. zo is het bijvoorbeeld dat ik door de meeste mensen als een bovengemiddeld sociaal persoon bestempeld word terwijl ik toch echt mijn sociale beperkingen ken.
niko
13 jaar geleden
@InekevL
Mensen worden geboren als tabula rasa (blank blad). ik ben het grotendeels eens met uw antwoord.
maar dat mensen als tabula rasa geboren worden ,is een mening,u zet dat met een stelligheid neer als was het een feit.
in een antwoord dit gebruiken,op deze manier,is volgens mij een oneigenlijk argument.
Het zal wel te maken hebben met springerige gedachten, plus nieuwsgierigheid. Gewoon dingen willen weten, for the fun of it.
Zolang het je serieuze bezigheden zoals school niet in de weg staat, zou ik het lekker laten gaan. Leuk toch, dingen te weten komen, ook al heb je er niks aan? Ik herken dat wel. En vergis je niet, je slaat er wel degelijk een deel van op, je bouwt echt wel je algemene ontwikkeling op.
Persoonlijk vindt ik geïnteresseerde mensen wel leuk, leuker dan mensen die alleen willen weten wat ze nodig hebben en het dan wel goed vinden.