ik begrijp de definities van dipool en apolair niet. Wanneer is een molecuul een dipool? wanneer is een binding apolair/polair?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
12K

Antwoorden (2)

Een dipool is een stof met een polaire binding in het molecuul. Een polaire binding is een binding waarbij de ene kant van de binding een beetje + geladen is en de andere kant een beetje - geladen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
EEn apolaire stof als bv. benzeen heeft geen zones die wat meer plus of min geladen zijn , een polaire stof als alcohol heeft dat wel en een dipool heeft aan de molecule als geheel een duidelijke plus en min kant, en lijkt daarom wat op een magneet (als je electrische lading even vertaalt naar magnetisme) zo hebben water en ammoniak duidelijk een plus en min zijnde en zijn dipolen.

Denk er wel om dat iedere dipool polair is maar niet iedere polaire stof is een dipool, uitgesproken dipolen komen- als verbinding op zich- niet veel voor.

Ook zuiver apolaire stoffen zijn in de minderheid, naast benzeen zijn alkanen er goede voorbeelden van maar complexe moleculen zijn vaak polair, ik heb het dan niet over polymeren, deze moleculen zijn vaak heel groot maar niet complex, het ie meer van hetzelfde, aaneen gekoppeld.

Polymeren kunnen zowel polair als apolair zijn.