Hoe wordt in een watercooler (met can) het water gekoeld?

Als je bij een watercooler met can (dus niet aangesloten op de waterleiding) op het witte knopje drukt, komt er water op kamertemperatuur uit, zoals het in de can zit. Als je op het blauwe knopje drukt komt er ijskoud water uit. Hoe wordt dit gekoeld?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (3)

In een watercooler zit een reservoir met koeling, in dit reservoir zit meestal ongeveer een halve liter water wat dus gekoeld wordt. Dit reservoir staat in verbinding met het blauwe knopje, terwijl het witte knopje water geeft wat rechtstreeks uit het vat komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het reservoir zelf wordt met een koelelement gekoeld; Een koelelement bestaat uit een vloeistof die makkelijk verdampt bij kamer temperatuur. Bij verdamping wordt warmte opgenomen uit de omgeving (Verdamping kost ernergy) waardoor de buisjes waarin de verdaming plaats vind afkoelen. Het koelere gas wordt gebruikt om de omgeving (Lees: Water container) te koelen. Het gas wordt vervolgens naar een compressor geleid, en weer tot vloeistof geperst. Klaar om weer door te stromen in een buizenstelsel waar de vloeistof verdampt.

Toegevoegd op 24-06-2009 12:04:22
met reservoir doel ik natuurlijk op het reservoir wat in bovenstaand antwoord wordt genoemd. niet de hele bel water die er boven staat..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het koude water wordt via de "can"naar een koelruimte geleid waar het wordt gekoeld. De koelende werking berust op de verdamping van een vloeistof, waarbij verdampingswarmte aan de omgeving (de verdamper) wordt onttrokken. Dit proces zal worden uitgevoerd onder invloed van elektriciteit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit antwoord is helemaal juist. Het hele waterreservoir koelen vergt meestal te veel energie. Zeker voor de grote waterreservoirs die vaak gebruikt worden. Ook zijn er watercoolers waar je kunt kiezen tussen gekoeld en ongekoeld water.