als een mens gaapt is dat dan ook aanstekelijk voor dieren en/of andersom?

bij mens op mens is het nogal aanstekelijk maar zijn dieren er ook vatbaar voor?

of als een dier gaapt is en andere dieren zien dit werkt dat dan aanstekelijk?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
2.1K

Antwoorden (8)

Bij mijn 2 katten is dat wel zo ja. Maar ik gaap derentegen niet als mijn dieren gapen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan maar bij katten heeft geeuwen de betekenis van niet aanvallen. Je kunt vreemde katten soms wel op hun gemak stellen door zelf flink te geeuwen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is zeker aanstekelijk!

Ik had vroeger een hond, en het was erg opvallen dat als iemand van ons ging gapen, onze hond ook ging gapen. En andersom. Bij ons in ieder geval.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uit eigen ervaring kan ik zeggen ja.. Heb gezien als paarden in het weiland staan te soezelen bij elkaar en er gaapt er eentje ( wat overigens een ontzettend maf en grappig gezicht is bij paarden.....) dan gebeurd het geregeld dat een ander het ook gaat doen en ikzelf moet er ook van gapen als ik het zie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb nog nooit een paard zien gapen! Lijkt me geweldig om te zien, haha!
Nee, dit kopieëren wordt veroorzaakt door spiegelneuronen. De aanwezigheid van spiegelneuronen is tot nu toe alleen aangetoond bij mensen en bij sommige vogels.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, toevallig was ik laatst bij een lezing van Machteld van Dierendonck (gedragsdeskundige) en die vertelde dat dit het enige soortoverschreidende gedrag is. Dus precies het antwoord op jouw vraag.

Toegevoegd na 32 seconden:
dit = gapen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb altijd geleerd dat meegapen of teruggapen een vorm is van empathie. Bij de gemiddelde mens met autisme zul je dit gedrag bijvoorbeeld niet vaak zien, omdat zij vaak niet in staat zijn empathie te tonen. Dit wordt weer veroorzaakt door een bepaald neuron in de hersenen wat ontbreekt.

Ik weet niet of het ooit wetenschappelijk is onderzocht (vast wel), maar empathie schijnt alleen een menselijke eigenschap te zijn. Bij een hond is gapen bijvoorbeeld een uiting van dominantie of onderwerping.

Als ik het op deze manier bekijk denk ik niet dat het voor dieren aanstekelijk is als wij gapen, behalve misschien voor apen. Andersom zou dan weer wel kunnen natuurlijk!

Groetjes, Amber
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als ik gaapte gingen mijn honden ook gapen.Soms leek het of het niet met volle overtuiging was .