Om de kleurstof E 120 te maken heb je dus luizen nodig. Maar waar vinden of fokken ze zoveel luizen?

Worden die in kolonies gehouden en hoe gaat dat dan? En wáár zijn die luizenfarms? Er gaan ditaangaande nog veel meer vragen door mijn hoofd. Hoe worden ze gedood? Zijn er machines die de luizen van hun schilden ontdoen? Geef antwoord want ik wil ophouden over luizen na te denken maar nu doe ik het steeds sinds de vraag van Ala.

13 jaar geleden
4.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
die lekkere roze koeken....lust je die nu nog?
zondag
13 jaar geleden
Ikke wel hoor, maar ik zit nu wel met al die vragen over de luizencultuur. @loenie, nu weet ik wat men bedoelt als men het over "het roze gevaar" heeft. ;-)

Het beste antwoord

Om karmijn te winnen uit deze luis zijn enorme hoeveelheden van de vrouwelijk luizen nodig. Er bestaan dan ook in Peru, Mexico, Guatemala en Honduras plantages van de cactussen waarop de karmijnluizen worden aangebracht. Ook op de Canarische Eilanden vindt deze teelt plaats. Andere varianten komen uit Polen (Porphyrophora polonia) en uit Armenië (Porphyrophora hameli). 80% van de wereldproductie (rond 2004) komt echter uit Peru.

Toegevoegd na 4 minuten:
De cochenilleluis wordt in grote hoeveelheden van de cactus afgeschept. De luizen worden geplet.

Toegevoegd na 33 minuten:
Om ze te doden worden ze dus gewoon door elkaar geschud ;-)
Doordat er miljoenen in zo'n grote bak zitten bezwijken ze door het grote gewicht.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

wat ik weet is dat ze op een canarisch eiland, ik meen lanzarote, een kwekerij hebben.
velden vol met, naar ik me nog herinner, cactussen waar die beestjes opzitten.
verdere details weet ik niet.
13 jaar geleden
In dit filmpje kun je het precies zien.
De Keuringsdienst van Waarden heeft daar een hele uitzendig aan besteedt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze kleurstof, ook wel karmijn genoemd, wordt gewonnen uit de schildluis die voorkomt op verschillende soorten schijfcactussen. Om voldoende karmijn te winnen, zijn enorme hoeveelheden van de vrouwelijk luizen nodig. De beestjes worden in grote hoeveelheden van de cactus afgeschept, worden geplet en het vocht wordt omwille van de kleurechtheid gemengd met andere stoffen: koningswater, tin of aluin zodat de felrode kleur nog spectaculairder overkomt.
Er bestaan schijfcactusplantages in Peru, Mexico, Guatemala en Honduras waarop de karmijnluizen bewust worden aangebracht. Ook op de Canarische Eilanden vindt deze teelt plaats. Andere varianten komen uit Oost-Europa (Armenië; Polen). 80% van de wereldproductie komt echter uit Peru.
Veel vegetariërs beseffen vaak niet dat ze onbewust geplette insecten aan het eten zijn, dus waarom nog volhouden zeg ik dan... hehe
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, echt hilarisch. Hier wordt ik als vegetariër altijd zó moe van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn excuses... alle respect uiteraard. vitaminen b12 helpen tegen vermoeidheid ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wijzig je antwoord dan, nu is het nog steeds vermoeiend.
Je kunt vegetariërs moeilijk verwijten dat we ONBEWUST geplette luizen aan het eten zijn. Als je iets onbewust doe, dan besef je dat niet, dát zal nooit anders worden. Ik kan vleeseters wel verwijten dat ze BEWUST verantwoordelijk zijn voor platgebrande regenwouden en voedseltekort in de derde wereld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik wist niet dat er zo een lage humor-tolerantie bestond... nogmaals mijn excuses daarvoor. Kan m'n antwoord niet meer aanpassen. Zie het nut ook niet in om mijn mening aan te passen aan de wens van een ander.
Verwijten doe ik niet. Dit vind ik een interpretatie die u er van maakt. Ik eet rustig verder waar ik zin in heb. Al moet ik het zelf doden, dat is mijn keuze. De kippen die ik slacht voor eigen gebruik, hebben mijn inziens weinig te maken met een platgebrand regenwoud of hongersnood in de derde wereld, laat staan deze vraag... Ik kijk dan vooral naar de meer realistische factoren (geografisch, economisch, sociaal) en het gebruik to zelfs misbruik daarvan.
Ik vind dat men veel moed moet hebben om in onze maatschappij niet met de grote hoop mee te lopen, want ik geef toe ... het is diezelfde kudde-mentaliteit die het vaak niet durft aanzien hoe het vlees verwerkt wordt, laat staan er zelf voor te zorgen dat het op hun bord komt. En die mensen die uit respect voor dit dierenleed geen vlees eten is, kan ik alleen maar met oprecht ontzag beamen. Maar, ik ga uit respect voor de vraagsteller nu verder on-topic blijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Even voor de duidelijkheid: Ik werd alléén moe van die flauwe opmerking die erop neerkomt dat je net zo goed geen vegetariër kan zijn als je wel eens iets met karmijn erin eet. Het was zeker niet mijn bedoeling een discussie te beginnen over de moraliteit van vlees eten. Wat mij betreft is iedereen geheel vrij om hier zelf een keuze in te maken. Waarom dan toch moe: als vegetariër ben je soms iets te vaak doelwit van vragen als 'eet je dan wel rode M&M's?', waarop je vervolgens voor hypocriet wordt uitgemaakt die eigenlijk beter een 'eerlijke vleeseter' zou kunnen zijn. Alsof het überhaupt andermans zaak is als ik - helemaal voor mezelf, zonder te oordelen over anderen - geen biefstukje eet. En ja, als je dan voor de zóveelste keer dezelfde flauwe opmerking ziet, is dat niet grappig. Ook niet als er voor de verandering eens niet expliciet over hypocrisie wordt gesproken.
Deze luis (Cochenille) wordt ook wel bloedluis genoemd.
In de 19e eeuw bracht hij het Canarische eiland La Palma veel rijkdom, toen zij voor het eerst de rode kleurstof uit deze luis gingen winnen. De rode kleurstof werd gebruikt voor kleding, make-up, verf etc.
Ze werden in kolonies op kaktussen gefokt.
Het wordt momenteel op de Canarische eilanden nog op zeer kleine schaal gedaan; m.n. voor het toerisme.
Bij mijn weten worden de luizen niet van hun schild ontdaan, maar worden ze gekookt en daarna gezeefd.

Toegevoegd na 3 minuten:
De bloedluis is een gevaarlijke en dus gevreesde parasiet voor vogels/pluimvee.
Ze worden dan meestal geen bleodluis, maar mijtluis of vogelluis genoemd.