wat zijn bruikbare tips bij een burnout?

tja, heb wat goed te maken met mezelf.....
al die tijd wel remlichtjes seintjes gezien maar mezelf voorbij geraast.
(praktische) tips en adviezen zijn welkom :)

Toegevoegd na 19 uur:
okay euca, kom op.....voor de draad ermee!!!!
oorzaak BO is adhd met overwegend ADD. diagnose 1,5 jaar terug gehad. mezelf dus al jaren proberen te schikken naar verwachtingen van alles en iedereen. na diagnose soort oorlog gevoerd met mezelf (weet nu wat het is, dus weet nu waar ik in moet grijpen) dit is de sprint richting burn-out geweest.
weet nu dat ik het niet van mijn tricky brains kan winnen )achteraf meer dan logisch) dus ben met hulp bezig om te leven met ADD ipv ertegen te strijden.
afgezien dat het voor ´mijn soort´nooit snel genoeg kan gaan is het probleem dat de ADD dus nog lang niet onder controle is. heb wel de lat minder hoog gelegd voor mezelf maar het blijft impact hebben op alle aspecten van mijn leven.
oorzaak is dus niet 1,2,3 weg te nemen. feit dat ADD erfelijk is en ook de kar moet trekken van mijn kids (1 prototype adhd-er, andere een kloon van mezelf ... add) maakt de standaad adviezen wat lastiger uitvoerbaar.

tot zover dus de achtergrond info,
voor iedereen die me tips heeft gegeven en ervaringen heeft willen delen héél erg bedankt!
(ga dan nu ook massaal plusjes uitdelen) :)

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

in eerste instantie rust nemen,even pas op de plaats maken.daarna langzaam aan weer de draad oppakken,want te ang rust schijnt ook weer niet goed te zijn(is mij verteld)wel zul je de oorzaak van je burn out moeten aan pakken,vaak is dat idd dat mensen zich voorbei rennen,of geen afstand kunnen nemen van bv problemen op het werk of spanningen binnen het gezin.ook kan stress een oorzaak zijn.Maar goed praktische tips 1 neem rust en tijd voor jezef 2 ga dingen doen die jij leuk vind 3 voorkom spanningen door nee te zeggen voora de 3e heeft mij erg vee gehopen omdat ik dus geen nee kon zeggen en vee met dingen bezig was waar ik geen zin in had en een beetje voor iedereen bezig was terwijl ik daar eigenlijk geen zin in had voora op mijn werk had ik daar erg veel last van.gecombineerd met een niet zo ideale thuis situatie iep ik dus 24/7 gespannen rond.nu zeg ik gewoon toen ik goed geleerd had nee te zeggen was ik de helft van mn stress kwijt.Ik hoop dat je dr war aan hebt gr mari

oeps, nou kom eens langs bij de ervaringsdeskundige (moi, zucht) een paar tips: accepteren dat je niet in 2 weken de oude bent veel naar buiten, vooral tussen de middag even een uurtje wandelen. dingen waar je gek van wordt (ik van drukke winkels en lange lijstjes met boodschappen) gewoon NIET doen proberen leuke dingen te doen, als je thuis zit (neem aan van wel) zou je tijd moeten hebben voor...... eigenlijk (maar dat durf ik bijna niet voor te stellen) die computer aan de ketting leggen, het lijkt wel heel leuk, maar achteraf (na een paar uur) is je hoofd weer warrig (sporten of buiten zijn is echt beter) sterkte Toegevoegd na 2 minuten: o ja, maar dat heeft iedereen vast anders, ik was een echte lezer maar kwam niet door het simpelste boek heen, heb ik gewoon een tijdje van die fluttijdschriften gelezen, 1 artikel per keer. Wat ik hiermee bedoel is, niks forceren, het komt vanzelf terug, ooit

Zoveel mogelijk rust nemen maar toch actief zijn... Probeer dus de oorzaken (tijdelijk) uit de weg te blijven. Ga zo nu en dan even lekker naar buiten om een wandeling te maken. Spreek ook af met een goede vriend/vriendin en ga erheen, vaak heb je op het moment dat je moet gaan echt geen zin, gewoon gaan zodra je er bent (en lekker kan praten / je ei kwijt) ben je juist blij.

Ik ben het eens met de rest over rust nemen maar als je een stressvolle activiteit gaat doen moet je daarna een half uur plat liggen en water drinken. Dat helpt echt.

Bestrijd niet alleen de symptonen, maar vraag je ook af hoe je aan die burnout komt. Is het bijv. werk denk dan eens aan een carriereswitch. Blijf niet te lang in hetzelfde stressvolle leven zitten want dat is schadelijk voor je gezondheid. Vind je rust.

Begin eens met jezelf een vet compliment te geven. Burnout komt namelijk vooral voor bij mensen die begaan zijn met hun medemensen en daar iets mee doen. Ze kiezen vaak een beroep in de sectoren zorg, welzijn of dienstverlening maar vrijwilligerswerk kan natuurlijk ook. Meestal is dat leuk werk waar ze, behalve dat het energie kost, ook energie uit putten. Maar als die balans doorslaat en het meer energie gaat kosten dan dat het oplevert slaat de twijfel toe over de eigen competentie en ontstaat er soms een cynisme toe dat zich uit in een negatieve kijk op anderen, met name de doelgroep. Tja, wat kun je eraan doen? Ik heb altijd geleerd dat je eerst voor goed jezelf moet zorgen. Dat is natuurlijk een wat paradoxale missie als je kickt op het helpen van je medemensen. Maar toch is het een waarheid als een koe. Als je lekker in je vel zit kun je veel meer voor anderen betekenen dan dat je futloos, uitgeblust en ongeïnteresseerd in je bureaustoeltje tegenover die ander zit. Want dat gebeurt er bij burnout, ondanks dat dit het laatste is wat je wilt. Ga beter voor jezelf zorgen. Wat jou daarbij precies helpt weet je uiteindelijk zelf wel. Mij helpt het heel erg om een stuk te wandelen of te fietsen en dan heb ik het over tochten van een aantal uren, maar het stukje van een halfuur op de fiets naar mijn werk helpt ook al heel goed. Van mezelf uitleven in het bereiden van lekker eten bereiden en daarvan te genieten met mijn partner en anderen krijg ik ook erg veel energie. Computer en internet is een beetje dubbel. Ik vind het heerlijk om een website in elkaar te html-en en ik vind het ook erg leuk om mijn kennis te delen via forums en GV. Maar ik moet heel erg oppassen dat het geen obsessie wordt waar veel meer energie in verdwijnt dan ik ervoor terugkrijg. Af en toe eens vragen in plaats van altijd maar geven helpt om het evenwicht te handhaven. En dat is precies wat jij hier ook doet. Ga zo door! ;-)

Niet jezelf te veel verplichten. Die tip een paar reacties hierboven over wandelen: goed idee. Maar ga niet stressen dat het je een keer niet gelukt is. Sta op uit bed als jij daar zin in hebt, maak eten klaar wanneer en wat jij zin in hebt. Ga leuke dingen doen zonder dat er een tijdslimiet bij zit. En vooral: maak je geen zorgen over die burnout dan word die enkel erger.

Mooi gezegd, je eerste zin onder je vraag!!!! Heel bruikbaar lijkt me het toepassen van Mindfulness. Met die technieken leer je heel aandachtgericht in het NU te zijn en te aanvaarden en accepteren op een mooie manier (vind ik). Misschien is nu een cursus volgen teveel en heb je alle energie nodig om op te knappen. Wie weet is het een ideetje voor als je weer beter in je velletje zit en het goed hebt gemaakt met jezelf ;-) om herhaling te voorkomen. Heel veel sterkte!!! Toegevoegd na 9 uur: Naar aanleiding van je toevoeging: poef....heftig allemaal!!! Toch denk ik, dat je veel zou kunnen hebben aan Mindfulness. Dat maakt je gedachten rustiger en je bent geconcentreerd bezig in het moment. Succes!

Ik denk dat je eigen medische problemen er niet zo veel mee te maken hebben, maar het is de mens eigen iets te zoeken om achter te schuilen. Het karakter van de mens is meestal de grote boosdoener en met dat karakter zal je het je hele leven mee moeten doen. De mens wordt in zijn leven alsmaar verder geduwd naar een waardige plaats in de maatschappij, hoe je het doet en of je dat wel wil, wordt niet naar gekeken. Om aan deze verwachting te kunnen voldoen, moet je heel veel energie er in steken, dus voortdurend op je tenen lopen, ga je trouwen en komen er ook nog kinderen, dan worden de verwachtingen waar je aan moet voldoen, alsmaar verder opgeschroefd. Tijd om even op adem te komen is er niet, of te weinig, maar gek genoeg blijft het vaak heel lang goed gaan, zolang je maar in de stroom van handelen blijft. De eerste tekenen dat het fout dreigt te gaan, zijn de zondagen, want dan is er geen dagelijks rhytme meer. je raakt hierdoor ontregelt, snel geïrriteerd, onrustig, verwart, moe enz. Maar in de loop van de maandag gaat het weer beter, je zit weer in de dagelijkse stroom van handelingen. Ondertussen verlies je steeds meer energie en gaat het lichaam over op zijn reserve energie, dus alles gaat weer lekker, niets aan de hand. Maar ook deze energie raakt een keertje op en nu gaat het goed mis, heel vaak juist in je vakantie. Hoe nu verder? Lekker gezellige dingen gaan doen, helpen totaal niet of maar heel even. Met vakantie gaan is meestal rampzalig, dus geen oplossing. Geneeskrachtige kruiden gaan drinken, ondersteunen wel je gestel, maar zijn geen echte oplossing. Nee, je zal het zelf moeten doen, helemaal zelf! ga zo veel mogelijk naar buiten om te wandelen ( met je hond) Liefst iedere dag minstens een uur! Liefst langer. Ook bij slecht weer, juist bij slecht weer het maakt je eigen wilskracht weer sterker en de zuivere zuurstof en het zonlicht zijn genezend. Lopen, lopen en lopen. Eet zo gezond mogelijk, vooral veel rauwkost. GEEN KOFFIE!!! GEEN FRISDRANK met koolzuur er in. Maar veel water en minstens twee stuks fruit per dag ( geen sinaasappelen) En dan na een week of drie, ga je heel langzaam je weer wat beter voelen, nu wordt het een kwestie van deze levensstijl vol te houden en o ja, veel muziek!!! Veel gaan dansen, kan thuis ook! Laat ze maar lachen, maar het is jouw leven. Reken er op, dat je zo nu en dan een terugval hebt, dat is heel normaal, maar ze zullen steeds korter gaan duren. Leef weer om het leven zelf!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100