Een ijstijd kent twee problemen: koude en gebrek aan plantaardig voedsel. Als je die twee problemen het hoofd weet te bieden kan je een ijstijd overleven.

Op zich doen de Inuit (eskimo's) dat al eeuwen ;o)

Toegevoegd op 22-06-2009 12:17:05
NB. Ook gedurende de ijstijden op aarde hebben er mensen geleefd. De mens van nu is natuurlijk veel beter in staat om de problemen die dan ontstaan het hoofd te bieden. Een aantal ideeën zijn al geopperd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die kan je niet overleven.... Denk er maar eens aan dat alle grond door de bevriezing onvruchtbaar wordt en alle dieren gaan ook dood vanwege de extreme kou.... Water is nog wel aan te komen, maar daar heb je niet genoeg aan.... Kortom, je kunt de ijstijd niet overleven....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan je echt wel overleven. Ondergronds met een kernreactor als energiebron en via hydrocultuur verbouwde voedsel.

Anders kan je naar de omgeving van de evenaar verhuizen. Zelfs in de strengste ijstijden waren deze gebieden ijsvrij...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De zon is niet opeens weg hoor, bij een ijstijd. Je kunt dus nog steeds gewoon zonnecellen gebruiken.
De zon is voorlopig onuitputtelijk, kernenergie niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, klopt. Maar die moet je dan wel op een onbewoonbaar, ontoegankelijke, onstabiele ijsplaat monteren. Laat ik het zo zeggen. De ijstijd zit in een verre toekomst. Als het gelukt is om de mensheid niet via oorlog of anderszins te vernietigen, ga ik ervan uit dat de truc van kernfusie ontdekt zal zijn. Dit is wel vrijwel onuitputtelijke.
Dmv kernenergie en een zeer solide overlevingsplan. Het is de vraag of er genoeg tijd is om dit uit te werken, indien er genoeg tijd is is het zeker mogelijk te overleven. Dit geldt uiteraard niet voor de totale mensheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als een ijstijd zich aandient, zal het enkele duizenden jaren duren voordat die de aarde in zijn greep heeft. Je ziet het van verre komen. Genoeg tijd om je voor te bereiden. Als mensheid dan want het gaat over tijdschalen ver boven die van een menselijke levensduur...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Duizenden jaren? De omslag kan een stuk sneller gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oke, honderden. Dan heb je nog steeds genoeg tijd om een plan op te stellen. Het gaat niet zoals in The Day After Tomorrow; in een week... :P
Omdat op de evenaar en omstreken geen ijskap ontstaat in een ijstijd, is 't meer de vraag of de aarde genoeg bronnen kan bieden voor even veel mensen dan 't nu doet. En dat gaat niet lukken. De bevolking zal dus (flink) krimpen - tenzij we zo ver zijn dat we bijv. op de maan massaal voedsel kunnen verbouwen. Maar dat betwijfel ik sterk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is niet zo moeilijk, het gaat naar menselijke maatstaven maar heel langzaam. Het duurt eeuwen, dat steeds kouder worden of warmer (tot nu toe). En de volgende ijstijd zal, als je naar het verleden kijkt, nog duizenden jaren op zich laten wachten...

So don't worry, be happy:) en wees het zonnetje in huis:)

Ons eerste probleem is de opwarming, niet de afkoeling:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die kun je niet overleven, die duurt veel en veel langer dan een mensenleven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien had de vraag anders gesteld moeten worden: "Hoe kan je in een ijstijd overleven?"
je moet heel dicht bij een vuurtje of de verwarming heel hoog zetten maar kijk uit afentoe naar buten anders stikje