Zou bij een blind persoon dyslexie vastgesteld kunnen worden?

en als het kan ,kan een ziende dat dan wel vaststellen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat was een interessante vraag waar ik echt even voor moest googelen. Dank je.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
you're welcome

Het beste antwoord

Ja, volgens de vereniging voor blinden en slechtzienden, (NVBS) komt bij blinden wel degelijk ook woordblindheid voor. Logisch wellicht, want het is geen visueel probleem maar een waarnemings-probleem (en hoe je dan waarneemt, met de ogen of de vingers, maakt niet uit), en zit niet in de ogen maar in de hersenen (en hee, die hebben blinden ook).

Het lijkt me zelfs extra lastig, omdat vooral letters die op elkaar lijken problemen veroorzaken, en met zes puntjes, zijn er in het braiileschrift nogal wat letters die op elkaar lijken.

De tweede link geeft je een audio-bestand met daarop een lezing over het onderwerp. Handig ook voor dyslectici en blinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank Marleen +1 van mij
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb de link uiteraard beluisterd,hoewel ik het er niet helemaal mee eens ben (mijn man is namelijk ernstig dyslectisch) ,vind ik dat je toch het beste antwoord hebt geegeven.

Andere antwoorden (4)

goede vraag...

Een blinde kan niet dyslectisch zijn... Maar een blinde kan wel een mankement hebben dat als hij kon zien zich zou uiten als dyslexie... Snap je wat ik zeg?

Er kan een verhaspeling van zichtbare beelden optreden als hij kon zien... Maar omdat hij niet kan zien, komt deze deficiëntie niet aan het licht...

Nee het kan dus niet, dus een ziende kan dat niet vaststellen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja,

dyslexie is een associatief en discriminatief probleem. dit heeft met waarnemen en mentaal verbinden te maken niet met een louter visueel aspect.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hmm interessante vraag..
Ik zou eerlijk gezegd geen antwoord weten, ik weet wel iets anders wat er (met een beetje fantasie) op lijkt.
Ik heb namelijk in een studieboek gelezen dat dove mensen ook afasie kunnen hebben in hun gebarentaal, er is dan 'iets' beschadigt in de hersenen dat zich bij doven anders uit maar hetzelfde is bij de sprekende mens. Misschien is er ook zoiets bij blinden en dyslexie.

Toegevoegd op 19-06-2009 17:52:12
En omdat dyslexie een neurologische aandoening is, zal een persoon die kan zien dat toch wel kunnen verklaren?!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee want daarvoor moet je een testje doen en dat moet je kunnen lezen en schrijven en zoals iedereen weet moet je kunnen zien om te kunnen lezen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoezo? Blinden kunnen toch braille leren,ook al hebben ze nog nooit een letter gezien? (of is dat niet zo..)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oh ja klopt, excusses...