mensen hebben het soms over het hebben van een wetenschappelijk denkvermogen. wat wordt hiermee bedoeld?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

Wetenschappelijk denkvermogen

de aangeboren bekwaamheid die tot denken in staat stelt waarbij het bij wetenschappelijk denken vooral om gaat is dat we niet direct geloven wat we denken. Niet wat we denken is het antwoord op de vragen die we hebben, maar de bewijzen die we kunnen verzamelen voor wat we denken zijn het antwoord op onze vragen.

een veel grotere lap tekst via de link bij aangegeven bij de bron.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wetenschap bedrijven/ wetenschappelijk denken is in feite het vanuit een neutaal standpunt onderzoeken of een stelling wel juist is of niet en/of door onvooringenomen
onderzoek verschijnselen te verklaren, puur op basis van een logische verklaring die ook vanuit andere standpunten (wetenschappelijk benaderd) stand houdt.
Natuurlijk moet je met een gedachte, doel of inzicht starten.
Dit mag je echter niet vanuit een bepaalde verwachting doen die weerleggende verklaringen zou uitsluiten en gewenste verklaringen zou koesteren.

Toegevoegd na 27 minuten:
Hier zie je vaak al een probleem ontstaan, wetenschappelijk denken wordt vaak vervuild door belangen die de onderzoeker/opdrachtgever heeft.
Dat leidt er toe dat onderzoeken met hetzelfde onderwerp zeer verschillende resultaten oplevert, milieuonderzoek (opwarming CO2 Ozon energievoorziening) en farmaceutisch onderzoek(werking van medicijnen) worden niet zelden gemanipuleerd, ongewenste resultaten die juist zijn worden dan als significant onjuist betiteld en gewenste resultaten worden (ofschoon ze soms bewijsbaar onjuist zijn gekoesterd.
Wetenschappelijk is dat een zware zonde, maar helaas een vaak voorkomende praktijk.
Zelfs onze voormalig Premier concludeerde na een wetenschappelijk, diepgaand onderzoek wat hij zelf in had laten stellen naar onjuist militair ingrijpen van Nederland in het midden oosten,''' DAAR KAN IK ME NIET IN VINDEN''.
Van origine is deze persoon Professor.
Hiermee wil ik maar aantonen hoezeer er verschil is in wetenschappelijk denken en de praktische invulling daarvan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wetenschappelijk denken is een manier van probleembenadering die hoofdzakelijk op feiten berust. Emotionele en persoonlijke gevoelens en aangeleerde automatismen worden zoveel mogelijk ter zijde geschoven of uitgeschakeld.

Het is een levenshouding die men zich door opvoeding en scholing eigen tracht te maken.
Vooral universiteiten proberen hun studenten een onbevooroordeelde kijk op de verschijnselen die zich op hun vakgebied en andere vakgebiedenaan te leren. Sommige mensen hebben deze wijze van denken min of meer van nature in zich, hoewel iedereen scholing nodig heeft voor een dergelijke kijk.

Het probleem is dat niemand ooit werkelijk onbevooroordeeld kan zijn. Men is zich daar terdege van bewust en men streeft ook zo zuiver mogelijk te zijn in zijn kijken naar / kijk op de voorkomende zaken.

Elders wordt een mooi voorbeeld van een vroegere MP gegeven: daar zit dus 100% emotie aan vast, en geen greintje wetenschappelijkheid!
Bronnen: