Wat komt er na de mens?

De wereld is zo lang zonder mensen geweest en ooit komt de tijd dat de wereld weer zonder mensen is.
Welk dier zou voldoende kunnen evolueren om de plaats van de mens in te nemen en waarom denk je dat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Ik hou het op schorpioenen als dominant schepsel. Zij zijn inderdaad samen met de kakkerlak de wezens die al onze verlaten shit kunnen overleven. Het nadeel van de kakkerlak is dat ze geen duidelijk afweermiddel hebben die ze zouden kunnen evolueren tot iets bruikbaars terwijl de schorpioen een mooie staart heeft die prima een paar grijpers kan ontwikkelen en zo op een andere manier de wereld leert kennen. En met een beetje slim wrijven aan hun lijfje kunnen ze best een knap taaltje leren. anyway ze zijn gewoon net even wat slimmer dan kakkerlakken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze bestaan inderdaad al 400 millioen jaar en zijn daarom zeer succesvol in de evolutie. Er zouden schorpioenen geleeft hebben van 1 m. lang!!
Met wat meer hersenen en ze zijn er!

Andere antwoorden (10)

misschien de ezel, die heeft het altijd gedaan.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De natuur is zo weer de oude... Maar dat er dan een ander dier opstaat om de plaats van de mens over te nemen, geloof ik niet... De reden waarom de mens uitsterft, zal ook alle andere zoogdieren met zich meetrekken... Dus dan moet het de bacterie worden... Dus dan moet het van voren af aan gebeuren en dan zal de mens wederom tevoorschijn komen...
Via de bacterie dus...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben het hier 100% mee eens. +1 De bacterie is nog zo'n oertype. Hoezo is evolutie nodig van een andere hogere diersoort?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nergens voor nodig, maar als mens denk je zo, maar inderdaad niet nodig.
Vreemd genoeg denk ik de kakkerlak. De kakkerlak heeft de beste eigenschappen om te overleven. Het is veelzijdig en kan op veel plekken overleven. Bovendien kan de kakkerlak tegen radiatie. De mens zal waarschijnlijk zichzelf vernietigen en er is grote kans dat de mens dat via een atoom oorlog doen. Zeker in dat geval zal de kakkerlak overleven en waarschijnlijk door evolueren tot een vorm van intelligentie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vreemd genoeg dacht ik dat ook....
(+1)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een kakkerlak is niet beter beschermd tegen straling dan andere insecten. Een fruitvliegje kan er nog beter tegen. Waarom? Omdat ze klein zijn en minder DNA hebben. Hoe minder DNA, hoe minder schade. En bacteriën overleven op nog veel meer plaatsen.
Ik las ooit eens: De mens is geëvolueerd uit een aap, waarom bestaan er nog steeds apen. Daar zit een soort van wijsheid in die mij aanstaat, waarom zouden die andere apen evolueren tot iets als een mens? Ik zie geen voordelen voor die andere apen en al die andere miljarden organismen op deze planeet. Waarschijnlijk veroorzaakt de mens een kunstmatige levensvorm.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die opmerking - "De mens is geëvolueerd uit een aap, waarom bestaan er nog steeds apen." is overigens een van de meest stupide zinnen die ik ken. Verder kan ik me prima vinden in je antwoord, hoor, maar ik vind het merkwaardig dat je in die specifieke zin een wijsheid vindt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oh, waarom dan stupide? Ik het juist een mooie zin, relativeert de status van de mens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er bestaan toch ook nog steeds eencelligen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja wat is daar mis mee?
Er zijn nog apen Ja?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
OK, ik dacht dat het duidelijk was. Een uitleg: "De mens is geëvolueerd uit een aap, waarom bestaan er nog steeds apen." Deze zin geeft aan dat er ook apen zijn die niet het evolutiepad van de mens hebben gevolgd maar een eigen "alternatief" pad volgen. Dit relativeert de soms superieure manier van menselijk denken, wat ook zo mooi uit deze vraag naar voren komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@stolidus Er is volgens mij geen evolutiebioloog die beweert dat een mens geevolueerd is uit een aap. Het is logischer om uit te gaan van een gemeenschappelijke voorouder, waaruit onder ander aapmensen, mensapen en apen zijn geevolueerd. http://www.evolutietheorie.ugent.be/node/335 Het is ook een misvatting om te denken dat de mens het hoogste niveau van de evolutie is. Een Bonobo, Chimp zijn ook geevolueerd, maar met minder uiterlijke veranderingen dan de mens die rechtop is gaan lopen: http://www.ikhebeenvraag.be/vraag/463
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Stolidus: Het zal zijn dat ik die opmerking op een andere manier ervaren heb - tot nog toe iedere keer dat ik het tegenkwam werd het gebruikt door evolutieontkenners die het een "serieus goed argument" tegen evolutie vonden, terwijl het in dit geval voornamelijk feilloos aantoont dat ze geen verstand hebben van het onderwerp. Vandaar mijn reactie. Bovendien relativeert de evolutietheorie in z'n geheel de "superieure" positie van de mens, zonder dat je hiervoor deze zin nodig zou hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@som: Ik beweer dat toch ook niet? "misvatting om te denken dat de mens het hoogste niveau van de evolutie is. ". Ok nogmaals dan: dat is precies wat ik bedoelde met mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@simplynotedible: Lees mijn antwoorden actief ipv oordelen met termen als "stupide" en "ze er geen verstand van hebben". En ik bepaal graag zelf wat voor zin ik nodig heb om iets te bepalen. Relax en heb wat meer vertrouwen in je medemens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Stolidus;
Ik denk dat er nog steeds apen zijn omdat er veel soorten zijn. Een van die soorten apen kon misschien duizende jaren geleden tot mens geëvolueerd zijn. Ik denk dat er duizende jaren weer overheen gaan om te zien waartoe de chimp evolueert.
@ simplynotedible;
En ook ik ben geen deskundige, maar volgens mij was dat ook geen voorwaarde om mee te doen in GV. Dus wellicht slaat mijn reactie wel als een lul op een drumstel, maar het maakt misschien wel tongen los en dat kan ook waardevol zijn. Zolang die tongen maar niet onrespectvol blijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Diaantje: Inderdaad! En "voldoende kunnen evolueren om de plaats van de mens in te nemen" is een subjectief gegeven bekeken van uit de mens zelf. Je zou in deze zin evolueren ook kunnen vervangen door het omgekeerde. Hieronder een leuke weblink over een recent onderzoek naar "omgekeerde evolutie". http://www.nu.nl/wetenschap/1898491/wetenschappers-testen-omgekeerde-evolutie-.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Stolidus: Zoals ik zei: "Verder kan ik me prima vinden in je antwoord, hoor". Ik geef enkel aan dat we die opmerking op een andere manier ervaren.
Mieren!

Mieren beslaan in gezamenlijk gewicht een kwart van alle leven op aarde, en driekwart van de insecten. Ze leven overal op Aarde, behalve op Antarctica. Mieren hebben zich kunnen aanpassen aan zeer verschillende leefomgevingen; waar ze voorkomen zijn mieren de dominante levensvorm op de bodem. Een biologisch succesnummer in vele opzichten waar wij als mens nog heel veel van kunnen leren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt wat met mieren he.
Ik heb eens een mier zien slepen wet een takje wel 10 keer groter dan hem zelf. Telkens weer liet hij het takje los, klom naar een hoger uitkijkpost, overzag de situatie, klom naar beneden en ging weer verder met zijn takje verslepen.
Hij was toen ongeveer 7 m. van het nest. Na een half uur was hij 2 m. verder. Je vraagt je dan af , hoe kan hij zich orienteren? Hij liep niet op een reukspoor en vond toch zijn weg!Groeten Ed
Ik denk ook dat het een insect zal zijn.Misschien krijgen we dan op den duur reusachtig grote insecten zoals in dat verhaal van Kafka.Toen Gregor Samsa op een morgen ontwaakte zag hij dat hij in een reusachtig insect veranderd was.
Alleen zal er dan geen mens meer zijn om het te aanschouwen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zal de soort uit de familie (hominidae, pan) zijn, omdat deze evolutionair gezien het dichts bij de mens staat.

Dus de Pan troglodytes (Chimpansee) of Pan paniscus (Bonobo of Dwergchimpansee)

Toegevoegd op 10-06-2009 22:31:31
"De intelligentie van de chimpansee is wellicht ongeveer even hoog als die van de mens. Ze kunnen werktuigen maken om voedsel te verkrijgen. Uit recent onderzoek blijkt dat ze op kleine dieren kunnen jagen"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed plaatje. Zie je duidelijk in dat we niet van de apen afstammen. Is dat ook even de wereld uit :o)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@som: Ik vond deze wel aardig:
Het is belangrijk dat er kritisch gekeken wordt naar verregaande - vaak levensbeschouwelijk beïnvloede - conclusies die seculiere wetenschappers soms uit de kale onderzoeksresultaten trekken. Een voorbeeld is dat men jarenlang voor waar hield dat het DNA van de mens, net als dat van de chimpansee, over 48 chromosomen verspreid is, terwijl dit er na goed tellen 46 bleken te zijn. Zo kunnen 'harde' conclusies soms meer wishful thinking dan realiteit zijn. Helemaal verontrustend wordt dit als wetenschappelijke resultaten als argument voor atheïsme naar voren worden geschoven, terwijl ze op zichzelf in het geheel niets zeggen over het wel of niet bestaan van een doel of hogere macht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@som, ja dat is een wijd verspreid misverstand. @stolidus, klopt, de wetenschap herstelt zichzelf. Denk aan Newton's "waarheid" die Einstein 300 jaar later verbeterde.
Wat ons anders maakt aan andere dieren is ons bewustzijn. Dit bewustzijn resulteert in een gedraging van de mens vergelijkbaar met het bevuilen van eigen nest. Buiten olifanten die wel is alcoholische vruchten nuttigen, is er ook geen ander dier welk zich zo vol stopt met drugs. Na de mens zal er niets meer komen met een bewustzijn, en de Aarde zal in een biologisch evenwicht weder keren. Uiteindelijk zal er geen overheersend diersoort zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk toch dat dat virussen zijn (dat zijn toch ook beestjes). Of ben ik nou te bang gemaakt? Ik weet niet of het dan gaat om een volwaardig evolutieproces. Eerder de vermeerdering ervan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien een waterdier?

Er is wellicht sprake van overbevissing nu dus wrs is dit antwoord te betwisten. Maar ik denk nu eerder aan de klimaatproblematiek waardoor de ijskappen smelten en een steeds groter deel van de aarde onder water komt te staan.
Toen leek het mij ineens niet zo vreemd als 'de nieuwe mens' een soort zou zijn met kieuwen/amfibie-achtig wezen.