Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik las eens dat helderziendheid en psychoses in dezelfde hersendelen activiteit laten zien, maar kan dat onderzoek nergens meer vinden.wie wel?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
825

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Het geloof helderziende gaven te hebben, is één van de verschijnselen van de schizotypische persoonlijkheidsstoornis. Mensen die daaraan lijden, denken ook vaak geesten te zien, en beelden zich in dat ze zich vorige levens kunnen herinneren.

(De schizotypische persoonlijkheidsstoornis is het "milde broertje" van schizofrenie.)

Zie onderstaande Bronnen voor een uitgebreidere beschrijving.
(Lees meer...)
Cryofiel
13 jaar geleden
Men is er achter gekomen dat mentale activiteit samenvalt met electrische- en biochemische activeiteit. Als de hersenen van de mens electrisch of biochemisch gestimuleerd wordt, bijv. bij een operatie of experiment,
ontstaan bewegingen (waan) voorstellingen en (pseudo)
herinneringen.
Zo kan prikkeling van de temporale hersenkwab leiden tot
'paranormale' ervaringen, déja vu-verschijnselen, spirituele
transcendentie (bovenzinnelijkheid). Ik denk dat dit soort waarnemingen ook bij psychoses hoort in de zin van 'beelden oproepen, stemmen horen etc.
Mijn link hieronder is heel erg interessant op het gebied van hersenen en onderzoek.

http://evodisku.multiply.com/journal/item/548/Hersenen_en_ziel_
(Lees meer...)
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet helemaal een antwoord, maar wel heel interessant!

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding