Bestaan er tests die kunnen aangeven of een persoon op de dag van de test heeft gerookt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.8K
Kimath
13 jaar geleden
Vaak ruik je het al wel aan bijvoorbeeld adem, maar leuke vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat zou je in hémelsnaam voor nuttig doel moeten dienen met een dergelijke test ?????
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je, Kimath. Marleen; ik had bij het stellen van de vraag geen specifiek doel in gedachten, maar denk bijvoorbeeld aan een ouder die wil controleren of zijn kind inderdaad (nog steeds) gestopt is met roken, of een stel vrienden met een weddenschap. ("Jij houdt het geen 3 dagen uit zonder sigaret!" "50 euro opdat het me wel lukt!" " Ach, hoe wou je dat bewijzen?") -- Om maar wat voorbeelden te noemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan me niet voorstellen dat mensen daar daadwerkelijk geld voor over zouden hebben (Tests kosten namelijk altijd geld). Maar intheorie zal het best moeten kunnen ja, als je elkaar niet gewoon wilt vertrouwen.

Antwoorden (3)

Ik denk dat dat alleen in het bloed is aan te tonen (nicotinegehalte)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Een dokter gaat niet zomaar zoeken naar de sporen van roken in je urine. Dan moet de dokter er echt bewust voor kiezen om specifiek te zoeken naar cotinine in urine. Dit gebeurt dus niet bij een standaard urineonderzoek. Cotinine is 2 tot 4 dagen aantoonbaar in urine. Kijk eens op www.stivoro.nl over de effecten en risico's van roken."

http://www.drugsinfoteam.nl/v_en_a/vanic.php4

"Nicotine verlaat het lichaam deels direct via de nieren. Het grootste deel wordt echter afgebroken in de lever, waarbij nicotine wordt omgezet in cotinine. Deze stof wordt door de nieren uitgescheiden. Cotinine heeft een halfwaardetijd van 24 uur, zodat nicotine na 2 dagen nog makkelijk in de urine aantoonbaar is. Deze stof kan dan ook als indicator dienen voor de blootstelling aan tabaksrook. De nicotine verdwijnt sneller, het heeft een halfwaardetijd van ongeveer 60 minuten. Zes uur na het roken van een sigaret is er nog maar 3% van de nicotine aanwezig in het lichaam."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Nicotine

Toegevoegd na 45 seconden:
Ja, dus. Een bloedonderzoek kan nog gemakkelijk aantonen dat je gerookt hebt.
13 jaar geleden
Ja met de z.g. 'Smokerlyser' kan door een ademanalyse hierin direct duidelijkheid worden verschaft...