waarom geloven sommige mensen nog steeds niet in de evolutie theorie?

als kind van 8 zag ik alvergelijkenisen met dieren die van elkaar afstammen zo als een kip en een duif. dat ze gewoon op elkaar lijken. ik snapte als kind al dat een ezel en een paard een gemeenschappelijke voorouder gehad moeten hebben. net als de mens en de aap.

dit kronkelde al door mijn gedachte voor dat ik wist van de evolutie theorie en darwin.
nu is het een aanname dat de evolutie theorie, is bewezen en word gebruikt. toch geloven heel veel mensen nog steeds niet in de evolutie theorie, terwijl alle antwoorden voor hun neus liggen waarom ? het gaat mijn de pet te boven.

voelen mensen zich soms beledigt als word gezegd dat wij een gemeenschappelijke voorouder hebben met de aap?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Ik denk dat het niet verstandig is in een theorie 'te geloven'....dat kan je wel in godsdiensten , sprookjes , helderzienden en Sinterklaas.
Een theorie is een 'wetenschappelijk ondersteund' model , waaruit je wetenschappelijk iets kunt verklaren of iets kunt afleiden of opbouwen.(en theorieën zijn niet per definitie correct!)
Wanneer je het op een kritische manier niet eens bent met een theorie kan je ze verwerpen . Of het omgekeerde : volgen of gedeeltelijk volgen ....maar niet geloven : want geloven is zonder kritisch te zijn iets aannemen.

Toegevoegd na 7 minuten:
Tweede deel van het antwoord.
Darwin's theorie past niet in de scheppingsverhaaltjes van veel religies Vooral bij de religies waar alles letterlijk moet worden overgenomen ....is de evolutietheorie een ware plaag ... die hen volledig onderuit haalt. Vandaar dat ze nu hun stompzinnigheid in een soort wetenschap proberen om te zetten in het creationisme om toch hier en daar nog een paar 'goedGELOVIGE' zieltjes te winnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja je hebt gelijk ik had het ook anders moeten verwoorden. de evolutie theorie heet wel een theorie omdat men zo meteen weet waar het over gaat maar het is toch eigenlijk een aannamen. en hij is bevestigd op verschillende fronten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar een theorie kan na een tijd een 'fact' worden , wanneer er echt overtuigend bewijsmateriaal en 'figures'worden gevonden .
Ooit was het vemoeden dat de Aarde bolvormig was ook een theorie .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De bolvormige aarde is nog steeds een theorie; op basis van het model van een bolvormige aarde kun je succesvolle voorspellingen doen over fenomenen op aarde. Tevens is het een feit dat de aarde bolvormig is. Het een sluit het ander niet uit. Een "feit" is niet zoiets als een "bevestigde theorie", een feit is slechts een datapunt. Een theorie verklaart de data, en voorspelt nieuwe data.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+++

Andere antwoorden (5)

Dit kan natuurlijk een heleboel verschillende oorzaken hebben.

Er zijn mensen die simpelweg niet op de hoogte zijn van de evolutietheorie, en die kunnen deze dan ook onmogelijk accepteren - je kunt niet iets aanvaarden dat je niet kent.

Er zijn mensen, die het niet accepteren als gevolg van een onbegrip of verkeerde voorlichting. Mensen die denken dat de evolutietheorie dingen voorschrijft dat het niet doet, (terecht) deze fictieve voorschriften verwerpen, en daarmee (onterecht) ook de theorie.

Er zijn mensen die vanuit een religieus of filosofisch standpunt de overtuiging hebben dat het onmogelijk waar kan zijn of niet strookt met hoe zij denken dat de wereld in elkaar steekt. Als de theorie hun variant van het ontstaan van het leven tegenspreekt, en ze zijn van mening dat die van hun absoluut waar moet zijn, dan zullen zij derhalve de evolutietheorie moeten verwerpen.

Verder zijn er ook mensen die de boel uitvoerig bestudeerd hebben, maar nog altijd van mening zijn dat er simpelweg onvoldoende bewijs is om te kunnen zeggen dat het ook daadwerkelijk klopt. Vaak zie je bij deze mensen dat ze struikelen over een paar details, terwijl ze soms de grote lijnen wel accepteren. Echter, zij behouden zich dan liever voor een oordeel totdat de laatste details uitgewerkt zijn.

Vaak is er sprake van een combinatie van deze factoren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zelf geloof niet meer in de evolutietheorie van darwin.
Heb veel respect voor hem, maar zijn evolutietheorie klopt in mijn ogen niet meer. Hij gelooft ook niet in alles wat leeft een ziel bezit enz ik juist wel. Na een bijna dood ervaring bekijk ik de wereld toch iets anders en weet veel meer wat uiteraard wetenschappelijk nog niet te verklaren is. Ook geloof ik en weet ik dat dood geen dood is en Darwin zegt dat dood wel dood is. Heel vroeger vond ik het een fijne theorie van hem maar nu lees ik meer boeken bijvoorbeeld van Jozef Rulof deze sluit veel beter aan wat ik denk over evolutie.
Groetjes Ritchie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
*Misschien om dat ze bang zijn. God afschaffen en dan na je dood toch voor God te moeten verschijnen, daar is lef voor nodig.
* Misschien is het geloof voor een heleboel mensen een soort wandelstok waarbij ze steun kunnen ontvangen en vinden ze het zo wel goed. Wat maakt het uiteindelijk uit.
* Misschien zijn ze door de kerkleiders zo geindoctrineerd dat ze niet anders kunnen. Zeg tegen een gelovige dat hij 25 miljoen heeft gewonnen of dat zijn vrouw vreemd is gegaan en zal hij om een bewijs vragen. Leg een boek op zijn nachtkastje waarin o.a. staat dat er iemand is die hemel en aarde in 7 dagen heeft geschapen en hij zal niet om een bewijs vragen. Een bekende filosoof heeft eens gezegd: Gelovigen zijn mensen die niets willen leren. Ook dat zou kunnen.

Misschien kunnen anderen deze lijst nog aanvullen, maar in die richten moet je het zoeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik snap je vraag ik merk er iets in van het is zo simpel waarom neemt iedereen het dan niet aan. Gras is groen daar twijfelen ook niet veel mensen aan;)

Ik trek de evolutie in twijfel omdat ik in God de schepper geloof. Ik en niemand kan bewijzen dat ik het ware geloof bezit want dan is het geen geloof meer dus ik wil het niet gaan bewijzen.

Ik heb tegenwoordig als hobby alles wat met ons universum te maken heeft. Als dat uit een oerknal zou ontstaan waar kwamen dan die eerste paar deeltjes elkaar tegen. Die deeltjes zouden volgens de evolutietheorie met een enorme snelheid tegen elkaar aangaan en zo een oerknal geven. Dat betekent dat er ws meer deeltjes moesten zijn waar kwamen die vandaan? Dat zijn dingen die de wetenschap niet kan bewijzen.

Dat vind ik ook een aannemelijke reden om in een God te geloven. Ik kan me wel voorstellen dat mensen geloven dat er een God was die alles schiep en toen het heelal maar aan zijn lot overliet.

zie mijn bronnen waarom we niet kunnen geloven in de evolutietheorie.
evolutietheorie = een geloof geen feit.

Toegevoegd na 20 minuten:
Je zou dat boek evt kunnen lezen. DAWKINS' GOD.

Heb je overigens vorige week ook gelezen dat veel minder mensen nog geloven in de evolutietheorie.

Ik denk dat onze kinderen of hun kinderen echt lachen als ze in hun geschiedenisboekje lezen dat we in de 21e eeuw nog in de evolutietheorie geloven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou ja, het is een heel aannemelijke theorie, maar het is maar een menselijke theorie, waarschijnlijk is er nog een hoop aan te verbeteren. Ik zou er niet zo hevig over doen hoor.
Het is logisch dat het een uit het ander is ontstaan, en dat iemand dat een keer min of meer heeft kunnen aantonen.
Maar om nu te zeggen, dat je erin moet geloven?
Ik neem het aan, meer niet.

Bovendien, geloven is, altans volgens de apostel Paulus de zekerheid over dingen die je niet ziet.
Voor mij is de evolutietheorie behoorlijk zichtbaar en gewoon aannemelijk.