Een economie vraag

Enkele financiële gegevens
De banken in een land beschikken op 1 januari 2011 onder andere over de volgende bezittingen en schulden:
– Gezinnen en bedrijven hebben in totaal € 170 miljard op hun bankrekeningen bij de bank staan.
– Gezinnen en bedrijven hebben in totaal € 542 miljard op hun spaarrekeningen bij de bank staan.

De totale maatschappelijke geldhoeveelheid in het land bestaat voor 15% uit chartaal geld.

het antwoord is 30 miljard maar hoekom je eraan?

ik weet dat de girale hoeveelheid 170 miljard is.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Als de vraag was: Hoeveel chartaal geld is er in omloop:
85x=170
15x=Chartaal geld in omloop

Daar zou het mee moeten lukken ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als het chartale geld 15 % is, dan zou dus het girale geld 85 % zijn. Zet het volgende in een kruistabel:

85% 100%

170 Al het geld

Al het geld is: 170x100 : 85 is dus 200 miljard.

Chartale geld = Al het geld - Girale geld
Chartale geld = 200 - 170 = 30 miljard

En de som is opgelost ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De girale geldhoeveelheid is gelijk aan de rekening courant tegoeden van het publiek bij de primaire banken.
Zie bron