Ik denk dat het gaat over het onzekerheidsprincipe van Heisenberg, dat stelt dat electonen geen bepaalde plek hebben om de kern, maar de locatie wordt bepaald door kansverdeling. Oftwel: de kans dat het electron hier zit is ... procent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.

Andere antwoorden (1)

Ik denk dat daarmee bedoeld wordt dat men de lokatie van elektronen uitsluiten via kansberekening kan benaderen.

Moet je je voorstellen, een atoom is heel klein, diameter iets van 10^-10 e meter diameter. Daaromheen tolt een stel elektronen met een snelheid van 1% van de lichtsnelheid, dus pakweg 3000KM/s .
Je kunt je dan voorstellen dat het elektron in feite (en ook feitelijk) overal TEGELIJK is.
Kortom , het elektron is in een golftoestand, wat bewezen is door de superfluiditeit van vloeibaar helium bij ongeveer 4 Kelvin (de vloeistof heeft geen viscositeit).
Dat kan alleen als de golfvormige elektronenvelden met elkaar zo in fase zijn dat de diameter van het normale atoom geen rol meer speelt, de golfvormige elektronen liggen gunstig tegen elkaar aan en de vloeistof vliegt door een onwaarschijnlijk klein gat als ware het een gas.
Als je dit eens gezien hebt , vergeet je dat je leven lang niet meer.

Je kunt je voorstellen dat je een elektron alleen een symbolische plaats toe kunt dichten en daarom spreekt men van kansverdeling.

Het heeft inderdaad alles met de constante van planck en het onzekerheidsprincipe van Heisenberg te maken maar daarover wil ik niet gaan katten.