Op welke schaal word de Intelligentiemeting bij de IQ-test van BNN gedaan? Wechler of Resing & Blok

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

Een voorbeeld van een niet officiële IQ-test, en tevens een voorbeeld van de recente belangstelling voor IQ-metingen is het programma 'De Nationale IQ Test' van de Nederlandse televisieomroep BNN. Bij dit programma wordt een intelligentiemeting gedaan bij een aantal bekende Nederlanders en een groot aantal andere deelnemers in het publiek. Tevens kunnen kijkers van het TV-programma meedoen om hun eigen score vast te stellen.
De test die hier afgenomen wordt is echter geen wetenschappelijke IQ-meting zoals die voor een echte IQ-score gedaan wordt, om dezelfde redenen als de IQ-tests die van internet te downloaden zijn. Ook de uitslag die door de deelnemers van het televisieprogramma gehaald wordt kan dus niet als betrouwbare benadering worden gezien van een IQ-score zoals die uit een echte IQ-test zou komen.
Dus geen van beide zou ik zo zeggen. :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als bnn iets organiseert dan zet ik er wetenschappelijk gezien uit voorzorg alvast een paar vraagtekens bij ;-)

Maar, dat gezegd hebbende, de test meet heus wel (in een bepaalde vorm) je "oplossend vermogen", daarom denk ik dat je de testresultaten BINNEN deze test (dus van de deelnemers), best onderling met elkaar kan vergelijken.
En wat betreft de vergelijking met andere IQ-tests: Iemand die heel slim is in het oplossen van dingen zal ook op deze test wel hoog scoren, dus het lijkt me onwaarschijnlijk dat iemand op een "wetenschappelijke" IQ-test 140 scoort, en a.s. woensdag 80.

Misschien zegt BNN er in de uitzending zelf nog iets over hoe de test tot stand is gekomen, en wat de uitslagen zeggen (overigens wil ik hiermee niet zeggen dat je je zelfbeeld van de uitslag van zo'n test af moet laten hangen, integendeel, there's more to life than IQ).