De waterstand is hoger geworden in de grote rivieren. Nu vraag ik me af: verandert de stroomsnelheid met het stijgen van het waterpeil?

Ik bedoel de snelheid in m/sec , niet in kuub/sec.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Er wordt natuurlijk heel veel meer water afgevoerd dan normaal, inderdaad is de stroomsnelheid ook hoger. Het rivierbed is breder en hoger. Het water ondervindt daardoor minder weerstand en kan dus sneller stromen. Ik weet niet hoe groot het verschil is, maar ik vind de Waal hier in Nijmegen 's zomers een stuk rustiger stromen dan nu bij hoogwater. Wat mij betreft is er een duidelijk zichtbaar verschil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Grappig, toen ik over de waalbrug bij nijmegen reed, kwam de vraag bij me op.

Andere antwoorden (2)

Jazeker, dat is ook merkbaar voor de scheepvaart. Bij een hogere waterstand worden stuwen verder open gezet om het water sneller af te voeren, wat resulteert in een merkbaar hogere stroomsnelheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, want het water met ergens blijven. Dus snellere afvoer, dank zij het goed geregelde en mooie waterbeleid in NL. Mocht er teveel water zijn voor de afvoer dan zijn er op bepaalde plekken overloopgebieden.
Het is nu niet alleen de enorme hoeveelheid regenwater, maar er komt ook nog eens een hoeveelheid smeltwater bij. Als je op de Duitse tv beelden ziet van Keulen en Koblenz met waterproblemen, dan is dat het Rijnwater dat deze kant op komt.